Fiat126.hu - 2017. November 23. Csütörtök, Kelemen, Klementina napja van.
 

Cikkek - E-gyújtás (Djsms&Andrei)



Üdv mindenkinek!

Az eredeti cikk újraírására az késztetett, hogy a fórumokon egyre másra jönnek a kérdések, hogy a djsms holmija biztos nagyon jó stb, csak épp hogy is kéne bekötni, meg miért is olyan jó, hogy szereljük dobozba. Leírásomban megpróbálom elmagyarázni, hogy hogyan is működik az egész és a rajzok, nyákterv hibáit korrigálom. Ma 2008 januárban az egész rendszer, sarukkal, csavarokkal, friss nyáklappal, csecsebecsékkel 1500 forintba kerül, ennek több mint a fele a 800 forintos p-MOSFET, amire szerelés közben nem árt vigyázni.

Állapotok:

Az eredeti gyújtás a következőképpen néz ki:


Most hogy ez hogy működik, nem magyarázom el, a neten 10 ezer írás van róla. Az eredeti rendszernek az a hátránya, hogy a megszakítón túl nagy áram folyik, ez több dolog miatt is káros. Túl nagy energia veszlik el rajta, folyamatosan szikrázik, emiatt kihagyhat ütemeket, ahol egyszerűen nem szikrázik a gyertya. Nagy sebességnél az érintkezők összeolvadhatnak, ami örömteli útszéli leállást okoz :) főleg, ha túl kicsi hézag van beállítva.

Az új gyújtásunk ezeket a hibákat küszöböli ki, leveszi a megszakító válláról a nagy áram átfolyásának terhét, az egyszerű ábrája emígy fest, laikus szemmel:


Alkatrészigény:

ellenállatok:

47ohm/5W (legalább 5W, a kisebb elfüstöl)

1k (legalább 1/4 W)

100ohm

470ohm

Kondik:

100uF/16V

1000uF/25V

10nF

2.2nF 

FETek:

BS170

IRFP450 (IRFP460 jobb, de 2x annyiba kerül) 

egyéb:

CD4093 (cmos ic)

LED

78L05 (jó a 7805 is, de pazarlás ;) )

5.1V-os Zener 

Megépítés:

Na ez nem igényel semmi extra szaktudást, aki már életében összerakott egyetlen áramkört is, az könnyedén elbánik a dolgokkal. Egyszerű alkoholos filccel megrajzolható egy 5.3cm x 4cm egyoldalas nyáklapra. A teljesítményfet lábait lehetőleg ne fogdossuk, főleg ne ha előtte hajat mostunk, meg mondjuk padlószőnyegünk van :)  Az IC-t én eredetileg foglalatba építettem, de erre semmi szükség, ha nem forrasztjuk 1 óráig, vagy nem kötünk valamit nagyon félre, akkor sose kellesz kivenni.

Aki rendelkezik layout szerkesztővel, annak elkészítettem a frissített nyákrajzot, ez hozzá lett igazítva a manapság kapható alkatrész méretekhez, könnyebb elkészíteni és bárki által szerkeszthető.A fájlt Sprint-Layout 5-ös verziójú szerkesztővel lehet olvasni, a program nem ingyenes, shareware verzió viszont elérhető.
2009.03.18, Andrei

Nyákrajz by djsms (javítva):


Sematikus ábra by djsms:


Beültetési rajz by djsms: (felülnézet)



Összerakás:

Én doboznak egy bontóból 500 forintért szermányolt régi polski feszültségszabályzót használtam fel, kiberheltem az egészet, majd a doboz aljáról lefúrtam a szegecseket meg az ellenállásokat, így kaptam egy szűz fémdobozt. Az alját ki kellett szigetelni, ehhez lágy pvc fülpiszkálódobozt vágtam méretre, amit előbb szigszalaggal, majd szilikonnal rögzítettem. A mosfet hűtőbordáját régi rossz AT számítógéptápból szereltem ki, amit rendes számtechboltban ingyen vágnak az emberhez, ezt vasfűrésszel méretre vágtam, majd hővezető zsírral bekenve a fet-hez csavaroztam.


A hűtőbordára úgy fúrtam a szerelési lyukat, hogy a fetre felcsavarozva a borda alja felfeküdjön a nyáklapra, ezzel próbálva elkerülni a káros rezgéseket.

Bekötés:

Miután rájöttem, hogy hogy kellene, nem tűnt bonyolultnak. Először is kell egy táp meg egy test az áramkörnek. A tápot a zavarszűrő kondi sarujának helyéről szedtem le, a kondit meg lehúztam a fenébe, minek az :) A testet meg egyszerűen a trafót rögzítő csavar szolgáltatott. A gyújtókondit az elosztóház oldaláról LE KELL VENNI!! Legjobb, ha kifúrjátok 1 mérettel nagyobbra a rögzítőjén a furatot és felteszitek a trafót rögzítő tőcsavarra, így erről a csavarról szolgáltathatjuk az áramkörnek és a gyújtókondinak is a testet. A gyújtókondi pozitív végét nem muszáj a nyákra rákínlódni, ugyanis ez megegyezik az áramkör kimenetével, így a trafóra is közvetlenül  köthető. Ez egyébként a 3-as pont a sematikus ábrán. Maradt a be (1-es pont a sematikus ábrán) és a kimenet (ez meg a 2-es pont), 1-est rátesszük a megszakító kimenetére, 2-est a trafó bemenetére (amik eredetileg közvetlenül össze vannak kötve)

Amivel én még szívtam az a megszakító kimenetére teendő drót+saru. Ha gagyi vagy túl lágy vezetéket használunk, akkor a saru tövében a drót a rezgéstől hamar le fog törni és a kocsi rögtön megáll. Itt használjunk zsugorfóliát vagy másféle rögzítést a drót és a saru találkozására, hogy ezzel merevítsük a kényes pontot (szigszalagot ne mert 10km után leolvad).

Még 1 fontos dolog, a rajzokon nincs kapcsoló, de én szermányoltam bele egyet, ez egy normál 2 utas billenőkapcsoló, bármelyik boltban 50 forintért beszerezhető. Ezzel egy mozdulattal válthatunk a hagyományos és az új gyújtásunk között. Ha esetleg valami bekrepálna rajta, nem kell kínosan visszaszerelgetni a kondit az elosztóház oldalára, meg új vezetékkel összekötni a trafóval.

Íme látható a bekötése:



Beszerelés:

Apám azt mondta, hogy tegyük közvetlenül a reaktortető és a hátsó lámpa között lévő belső kasztni elemre, ez a megoldás nekem nem nagyon tetszett (ráfolyik eső stb), inkább szorgalmaztam az oldalsó levegőbeömlő motortérbe benyúló műanyag részét, végül ez lett a végleges, itt 2-es fúróval előfúrtam, majd 2 nagyobb csavarral egyszerűen rögzítettem a dobozt.


Itt még az őskori állapotok uralkodnak, túl hosszú vezetékek simán összetekerve, kábelkötegelő, stb csúnyaságok, viszont látható a gyújtókondi rögzítése a trafó mellett.

 Tapasztalatok:

Először nem mertem beindítani, szépen gyújtással áttekertem a főtengelyt. Megszakításkor világított a led, gyertyát kiszedtem, szépen szikrázott, amikor kell neki. Utána indítás. Hát könnyen ment. Alapjárat valamivel magasabb lett, az alapjárati csavart mostantól el lehet felejteni, nem lehet annyira letekerni, hogy leálljon. Nemtudom zöldkártyán hogy állna a szájuk a megmondóembereknek :)) Kb egy fél éve van benn nekem a rendszer. Fogyasztási adatom azóta sincs mert lyukas a tank, így mindig 5-6 max 10 litereket tankolok, de kb ugyanannyi mint eddig. Sima alacsony alapjárat, nagyon könnyű hidegindítás -10 esetén is, csendesebb motor. Középgázon is érezhető valamicske erő benne, amit előtte nem tapasztaltam. Végsebességre nemtudom dob-e valamit, én 105-nél többet sose bírtam kisajtolni a kocsiból, lehet már nagyon gyenge :(

 
Beszerelés laikusok számára (by Dave):


Nos ott kezdeném, hogy a leírás alapján tökéletesen elkészíthető a gyújtás, viszont számomra a bekötés nem volt teljesen egyértelmű (bár lehet velem vannak gondok). Ezzel a kis kiegészítéssel a saját tapasztalatom szeretném leírni azok számára akik hasonlóképpen laikusak ebben a témában mint én.
Az első dolog amit szeretnék megjegyezni, hogy nálam(és KeMánál is) még ha át is raktam a kondit a trafó oldalára, akkor sem indult be az autó. Tehát teljes mértékben hiányzik most a kocsiból, ha véletlenül bekrepálna az e-gyuszi, úgyis kb. 2 perc alatt vissza lehet rakni a helyére. Aztán a lényeg amiért kiegészítettem a cikket, az a bekötés (melyik kábel hova kell pontosan), melyet két kép segítségével fogok demonstrálni. Az én kézhez kapott gyújtásomon szerencsére az összes kábelra rá volt nyomtatva, hogy mit hova kell kötni (szerintem egy igényés összerakásnál ez alap), az viszont még így sem volt teljes mértékben egyértelmű, hogy pl. a duplatrafón melyik kábel hova kerüljön, főleg, hogy a kondi hiánya kicsit bezavart. Az én gyújtásom kábelezése a következőképpen néz ki (lenti kép a dobozolt gyújtásról): 2 piros kábel (egyiken az áramot kapja /lenti képen a 2-es/, másik pedig a megszakítóra van kötve), 1 fekete (test), 1 citromsárga (ez a másik ami a trafóra megy /lenti képen az 1-es/). A képen a trafó a levegőben lóg, mert könnyebb volt áttekinthető képet készíteni, kis térérzékeléssel behatárolható, az eredeti helyzetébe.
A trafón látszik a kábelek elhelyezkedése, az 1-es számú körben a karosszéria felőli sarun a zavarszűrő kondenzátor, a külsőn pedig a trafóra menő szál, a 2-es számú körben pedig külsőn a trafó tápkábele, belsőn a gyújtásé. Testet én is a trafó tartó csavarjáról vettem. A megszakítóra menő kábelt pedig értelemszerűen a kondi, illetőleg az eddig a trafót a gyújtáselosztóval összekötő kábel helyére kell kötni. Ha minden kész, és a gyújtás billenőkapcsolója jó állásban van(ha nem indul, kapcsoljátok be), akkor az autó el fog indulni és lehet élvezni az e-gyújtás előnyeit.
Aki pedig próbalámpával szokott gyújtásállítani, az ezután ne a gyújtáselosztó oldalára tegye a lámpa áramkábelét, hanem a sárga vezeték sarujára a trafón. Remélem tudtam segíteni, és egy könnyen emészthető leírást kaptatok a bekötésről.




Fórum

Partnereink



 

Képek


  • Buster17

  • evasara
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés