Fiat126.hu - 2017. November 19. Vasárnap, Erzsébet napja van.
 

Cikkek - A töltési rendszer



A töltési rendszer



Mivel eddig nem született még egyetlenegy cikk sem a Kispolskik töltési rendszereíről, így gondoltam, összeszedek egy átfogó szösszenetet.

 

(Folyamatos bővítés alatt)



A léghűtéses 126-osok áramforrásairól

Mint ismeretes, a léghűtéses gépek kétféle töltő-egységgel lettek ellátva a gyártási évek alatt: Egy-két extra felszereltségű modelltől eltekintve általánosnak mondható, hogy 1987-ig “dinamóval”, míg 1987-től generátorral szerelték fel a 126-osokat.


A dinamó

Mint feljebb is írtam, a korábbi modellek dinamót kaptak. Mi is a dinamó? Nevezhetnénk a generátor elődjének (na jó, de mi az a generátor? Válasz később), egy mechanikus egyenirányítóval ellátott áramforrás, mely a forgási energiából elektromos áramot állít elő.


A Kispolskiba épített DSV 90/12/16/3BS jelű dinamó főbb adatai:


Névleges feszültség 12 V

Üzemi feszültség 14 V

Maximális áramerősség ? A.

Maximális teljesítmény: 230W

Legnagyobb állandó fordulatszám: f/p

Legnagyobb pillanatnyi fordulatszám: f/p

Tömeg: ?

Csapágyak számai: 6301 és 8020


Egy átlagos, mindenféle utólagos extrától mentes (zenebona, ablakfűtés, H4-es izzók, stb...) kocsiba teljesen tökéletes, egyetlen egy feltétellel: ha karban van tartva. Ugyanis érzékeny berendezés.


Karbantartás:

A legérzékenyebb mechanikus része a szénkefe, talán ennek az eszköznek az állapota határozza meg legjobban a megbízhatóságát. A dinamó áramtermelését a forgorész tekercsei végzik, melyek a kommutátoron (leegyszerűsítve a forgórész érintkezői) és a szénkefén keresztül kerültek kivezetésre. Ebből adódik, hogy gyakorlatilag a teljes megtermelt áramnak ezen a két, kopásnak eléggé kitett alkatrészen kell áthaladniuk. Emiatt elengedhetetlen, hogy állapotuk mindig tökéletes legyen: a szénkefe nem lehet törött, repedt, és nagy mértékben kopott. A kommutátornak mindig tisztának kell lennie, a kiszigetelések (a réz érintkezők közti kis mélyedések) mindig 0,5-1 mm mélyeknek kell lenniük. Ha a réz érintkezők felülete egyenetlen, akkor finom csiszolópapírral meg kell csiszolni. Viszont azt sem lehet akárhogy: csak kiszerelt állapotban lehet végezni. A satuba óvatosan befogott forgórészt egy vékony csík csiszolóvászonnal úgy kell felcsiszolni, hogy az gyakorlatilag a kommutátorra félkör alakban felfeküdjön. Ilyenkor a csiszolópapír jobbra-ballra huzogatásával lehet csiszolni. Közben mindig kicsiket forgatva a forgórészt a satuban.

Azt már meg sem kell gondolom említenem, hogy a csapágyak mindig legyenek jó állapotban, a forgórész könnyen mozogjon, ne lötyögjön, stb. Gyakorlatilag a legfontosabb dolgokat már említettem a dinamóval kapcsolatban.





A dinamó feszültségszabályozója

Ez a másik nehéz része a dinamós töltési rendszernek. Gyárilag létezik hozzá mechanikus, háromoszlopos feszültségszabályozó, illetve tranzisztoros, azaz elektronikus berendezés. Az utóbbi gyakorlatilag nem igényel karbantartást: beszerelés után azonnal működik, és nagyon kicsi az esélye, hogy meghibásodjon. Sajnos ez nem mondható el a mechanikus szabályozóról. Mivel eléggé összetett szerkezet, és a beszabályozása otthoni körülmények között laikusnak gyakorlatilag kivitelezhetetlen, ennek az ismertetésétől most eltekintenék. (de egy általános ismertetőt mindenképp elkészítek róla).




Gyakori hibajelenségek dinamós polskinál, és annak okai:


Kérdés: Alapjáraton világít / parázslik a töltésjelző lámpa. Miért?

Válasz: A dinamó konstrukciójából adódó jelenség ez. Teljesen normális, a dinamós rendszer alapjáraton nem tölt.


K.: Felkapcsolt világításnál, és bekapcsolt irányjelzőnél ha rálépek a fékre, lelassul a villogás.

V.: Dinamós autónál ez is normális jelenségnek mondható. Sajnos a dinamó nem képes elegendő energiával ellátni ezeket a fogyasztókat. A probléma orvoslására ajánlott az elektronikus irányjelző-relé beszerelése.


K.: Nem tölt a dinamó. Kontrollámpa elalszik.

V.:


K.: Nem tölt a dinamó. Kontollámpa nem alszik el.

V.:



A generátor


Mint korábban már említettem, az 1987-től gyártott 126-osok gyári felszereltsége lett a generátor. Ez egy nagyobb teljesítményű, háromfázisú töltőberendezés, elektronikus egyenirányítóval (ha nagyon precízen szeretnék fogalmazni, akkor háromfázisú váltakozóáramú, külső feszültségszabályozós, 9 diódás {3 segéd- és, 6 egyenirányító-diódás}, pozitív gerjesztésű generátor).


Főbb adatai a következők:


Névleges feszültség: 12 V

üzemi feszültség: 14 V

maximális áramerősség: 34 A.

Gerjesztési fordulatszám: max. 1350 f/p

Legnagyobb állandó fordulatszám: 14 000 f/p

Legnagyobb pillanatnyi fordulatszám: 15 000 f/p

Tömeg: 4,2 kg




Mint látható, némineműleg nagyobb teljesítménnyel bír, mint a dinamó, de a szerkezeti különbség, ami miatt kedveltebb áramforrás: egy gerjesztő és három fázistekerccsel rendelkezik, a gerjesztés a forgó-, míg a fázis, azaz áramtermelő tekercs az állórészt alkotja. Az ezekről lejövő váltakozó feszültséget 3-3 dióda egyenirányítja. Viszonylag stabil, és megbízható üzemi feszültség jellemzi, gyakorlatilag a beindulást követően, már alapjárattól is szolgáltat elektromos áramot.

Egy-két kivételtől eltekintve elektronikus feszültség-szabályozóval rendelkezik (melyet magára a generátorra helyeztek el). Ha eddig csak szenvedtél a dinamóval, nem zavar, ha kisautód nem gyári állapotú, de szeretnél zenét / ablakfűtést / H4-es izzót / ködlámpát, stb... telepíteni a kocsira, akkor mindenképp fontold meg a generátorosra alakítást (erről leírás később).


Karbantartás

Na, a generátor az, ami aztán tényleg alig igényel karbantartást. Az egyetlen kopó alkatrész, ami az elektromos rendszerben itt részt vesz szintén a szénkefe, csak a dinamóval ellentétben itt nem folyik át rajta ~16A, csupán 3,5A. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy szénkeféhez 1-1 réz érintkezőpálya tartozik, tehát a kopása is elhanyagolható. Természetesen ettől függelenül tud, és szokott is kopni. A dinamóhoz hasonlóan itt se legyen nagyon rövid a kefe, ha szemmel láthatóan 1 cm-nél rövidebb, avagy furán áll a kefetartóban, mindenkép érdemes a cserélni.

Ajánlott évente-kétévente felülvizsgálni az állapotát, akkor nem érhet meglepetés.


Ezeken felül különösebb karbantartást nem igényel. Azt gondolom itt sem kell megemlítenem, hogy csapágyak állapota itt is fontos: nem lóghat, nem kotyoghat. Ha ilyet tapasztalsz, gondolkozz el egy felújításon, mielőtt meglepetés ér.


(részletes felújítási leírás folyamatban)


Gyakori hibajelenségek generátornál:

Hiba: Nem alszik el a kontroll-lámpa az első gázfröccsig.

Válasz: Természetes hibajelenség, fentebb látható, hogy 1350-es percenkénti fordulat szükséges a felgerjedéshez. Ha üzem közben nem jelentkezik a kontroll-lámpa világítás, akkor nem szükséges vele foglalkozni.


H: Alapjáraton világít a kontroll-lámpa.

V: Ez leggyakrabban akkor fordul elő, ha a kontrollámpa 5W-nál kisebb teljesítményű. Cseréld ki megfelelő teljesítményűre.


H: Kisebb fordulatszám-tartományban nem világít a kontroll-lámpa, viszont magasabb fordulaton, és/vagy alapjáraton parázslik.

V: Ennek a hibának két oka is lehetséges: a feszültségszabályozó, illetve az egyik dióda meghibásodása.


KeMa

Fórum

Partnereink



 

Képek

  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés