|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - Vásárlási tanácsokMegjegyzés: a cikk megszülette óta a számok kicsit változtak, konkrét eseteket kéretik megkérdezni vagy tõlem, vagy valamelyik levlistától.
Mindazonáltal, a cikk teljesen korrekt "szakmai" szempontból, ezért így is megállja a helyét :) - nyuszy Nagyon sokan érdeklõdtek a levlistán, hogy mit nézzenek meg, ha fityót akarnak venni, mire érdemes odafigyelni. Ez adta az ötletet, hogy készítsek ebbõl is egy cikket. Vegyük sorba. Elõször is, nézz bele a pénztárcádba. Ezzel már nagyon jól be tudod határolni a lehetõségeidet. Ehez vedd hozzá az autókhoz való hozzáértésed, illetve azt, hogy mennyire szeretnél hozzájuk érteni a továbbiakban. A két halmaz egy nagyon jó kis metszetet ad. Nézzük, hogy miért. Ma a fityók ára 20000 és 300000 között mozog. A 20000-esen valószínûleg mûszaki sincs, a 300000-es pedig tuti állapotú, talán egy kis tuning is befigyel. Állapottól függetlenül rá kell költened az autóra elsõ körben kb 50000-et (átírás 30000, kötelezõ javítások kb. 20000 (errõl még írok késõbb)). Emellett nem árt, ha van még tartalékban, az autó állapotától függõen 50-100000 Ft-od, hogy ne gatyásodj le az elsõ hónapokban a javításoktól. Ez utóbbi költséget tudja nagyon lecsökkenteni, ha van némi affinitásod az autószereléshez. Megijedni nem kell, a fityónál csak a trabi primitívebb javítási szempontból, de arra nem árt elõre felkészülnöd, hogy (legalábbis az elsõ idõkben) nem lesz olyan 1000 km, ami alatt nem kell vmin javítani, igazítani egy keveset. Amúgy a fityóalkatrészek a nagyon olcsó kategóriába tartoznak, csak a szerelõk szoktak sokat elkérni óradíjkent, mert, mivel kicsi és várhatóan öreg autó, elég munkás a javítgatása (hozzáférés alkatrészekhez, berohadt csavarok, stb). No, remélem azért nem tántorítottalak el. A fityó igenis egy nagyon szerethetõ autó (persze idõnként meg nagyon utálható... :) ). Miután számba vetted szakértelmed és az elõbbieket, nagyjából kirajzolódik szemed elõtt, mennyit tudsz magára az autóra szánni. Én azt szoktam mondani, kb 200-230000-et érdemes rászánni, de annyit érdemes. Vállalkozóbb szellemûek választhatnak a 130-170000-es kategóriából is. 170000-ért jó fajta '86-ost, vagy rosszabb állapotú '88-'89-est kapsz. 230000-be már egy igen jó állapotú '90-es is belefér. Ha olvastad a fityó történetét, akkor tudod, hogy 2000-ig gyártották. De azt is tudod, hogy Magyarországra csak 1990-ig importálták, így ennél újabbat találni enyhén szólva nehézkes, de ha találsz is, meglehetõsen gyanús... A korosztály kiválasztásánál nem csak az árat érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy te melyik fajtát szeretnéd magadnak. Talán furcsán hangzik, de a szoci fityó gyártása alatt is történtek fejlesztések. Röviden szólnék ezekrõl az átalakításokról, lényegesek. Az elsõ széria 1977-tõl 1984-ig tartott. Ezen belül is volt 2 fajta. A legelsõk még az amúgy is gyengénél még gyengébb és kisebb, 600-as motorral készültek. De még ebben az idõszakban áttértek a 650-es mocira. A 600-ast senkinek semmiképp nem javasolnám, de én személy szerint amúgy sem választanék ebbõl az idõszakból. Jellemzõjük a régi mûszerfal, a króm lökhárítok, a kúpos felnik. Alapvetõen csak szakiknak és mûgyûjtõknek ajánlanám. Nincs velük több gond mint a többivel, de a kúpos felni sok gondot okoz (pl. nagyon kevés olyan gumiszervíz van, amelyik tud ilyen felnit centírozni). Emellett ezek az autók már megfelelõen öregek ahhoz, hogy nagy eséllyel rohadjon vhol a futómû is. Ráadásul ehhez a futómûhöz gyengébb fékrendszer is tartozik, és nem tudod a felniket kicserélni tömlõ nélküliekre (hogy ez miért érdekes, majd még írok). A következõ idõszak az átalakulás idõszaka volt, 1984-tõl 1989-ig tartott. Ezen belül nagyon sok változást ért meg a fityó. 1984-85-ben kicserélték az ütközõket mûanyagra, a fékrendszert megerõsítették, és a felni is felvette a FIAT szabvány méretét a 4x98-ast, így kvázi csereszabatos lett. Ez azért jó, mert meg tudsz szabadulni a tömlõs gumitól azzal, hogy mondjuk ráteszel egy zsiga felnit peres gumikkal (váltóméretre vigyázz!). Alapvetõen nem lenne gond a tömlõs gumival, csak sajnos gyárilag a felniket nem kezelik le, csak sima mûanyag festékkel megfestik. Ez azután elkezd rohadni, kis darabkák válnak le róla, és állandóan kilyukasztják a tömlõt. Nekem volt olyan, hogy egy héten 3x kellett ugyanazzal a gumival gumishoz mennem. Egy idõ után már nem szórakoztató a kerékcsere... Ja, és ne felejtsük el, hogy a kúpos felni helyére elég nehéz alufelnit is találni, már ha ez számít vmit... :) 1987-ben új mûszerfalat kapott, rákerültek az oldalsó mûanyag díszlécek, függõleges rácsozású lett a légbeömlõ, átalakították a gyújtást duplatrafósra, így megszabadult az autó a gyujtáselosztótól (elvileg egyel kevesebb hibaforrás, de a tapasztalatok szerint a régi trafó tartósabb volt. Mondjuk azt el kell ismerni, hogy a rotor az elosztófedéllel elég sok hiba forrása lehet, ráadásul a duplatrafós megoldással a hibakeresés is egyszerûbb). 1988-89-ben nagyobb légbeömlõt kapott, generátoros lett (ez szintén egy fontos dolog, mivel a dinamó igen alulméretezettre sikerült), és az indítómotort is lecserélték a kulcsos megoldásúra. Ezek voltak tehát a lényegi átalakítások. Én vagy egy jó állapotú 1986-ost, vagy egy jó állapotú 88-90-est javasolnék megvételre. Attól függõen, hogy a régi vagy az új mûszerfalat részesíted-e elõnyben. Ez lehet, hogy furán hangzik, de pl. én is sokkal jobban szeretem a régi mûszerfalat, mert sokkal jobb dolgok hozhatók ki belõle. Alapból az új mutatósabb, de valahogy egy kicsit snassz. Ez persze csak egy vélemény. Ettõl függetlenül, akármelyik évjáratot választod, jó, ha a végeredmény generátoros lesz, már ha nem akarsz télen tologatni... :) Egyébként nem kell megijedni, egy használt generátor beszereléssel, egyéb tartozékaival együtt is kijön kb 15000-bõl, úgyhogy ha veszel egy tuti 1986-ost 170000-ért, és belerakatod a gencsit 15000-ért, még mindíg csak 185000-nél tartasz, abból pedig csak egy rosszabb állapotú 1990-est kapsz. Mondjuk így gondolkodva vehetsz egy tuti állapotú 1983-ast mondjuk 120000-ért, átalakíttathatod a futómûvet 50000-ért, vehetsz bele gencsit 15000-ért, és ugyanúgy 185000-nél tartasz. Ez a megoldás akkor lehet esetleg érdekes, ha a króm lökõst jobban szereted. Persze lehet, hogy akkor már inkább jobban jársz egy 1986-ossal, amire bontóban szerzel úgy 5000-ért króm lökhárítót... No, ez az eszmefuttatás csak azért volt itt, hogy bemutassam, az idõközbeni átalakítások annyira kicsik voltak, hogy ha van rá pénzed, bármikor át tudsz alakítani akár egy 1980-as fityót is 1990-esre. Az átalakításban a legnagyobb nehézséget a mûszerfal cseréje okoz. Ha az elõbbiek alapján sikerült eldöntened, hogy melyik évjárattal szeretnél foglalkozni, elkezdhetsz körülnézni. Nézzük, mit nézz meg a kiszemelt fityón. Elõször mindenképp nézd meg a kasztni állapotát. Ez talán a legfontosabb, mégpedig azért, mert a fityó javításának legdrágább része a kasztnizás és festés. Egy teljes kasztnizás kb 40000 körül szokott kijönni, egy teljes festést 80-100000-bõl lehet megúszni, ha nincs ismerõsöd. Így én azt mondom, egy rendesen rohadó fityóval csak az foglalkozzon, aki amúgy is azt tervezte, hogy egyedi színûre fújatja, különben igen drága mulatság. Egyébként elmondható, hogy ahol lehetséges, ott a fityó tud rohadni. Legjellemzõbb a sárvédõk és a küszob rohadása, de gyakran rohad az ajtó és a csomagtartó alja is (a pótkerék alatt eldugulnak a vízleeresztõk és megáll benne a víz). Ha a sárvédõ elrohadt, nagy valószínûséggel javítani kell a doblemezt is. Hajtsd fel a pedálok alatt a szõnyeget is, ha nincs leszigetelve jól a szélvédõ, ott is szokott rohadni. Ha a szõnyeg alatti filc nedves, az már erõsen gyanús. Amúgy a kasztnielemek nem drágák (elsõ sárvédõ 2700, hátsó 3500, stb), de az óradíj ugyanannyi, mint egy nyugatinál. Meg hát a festék se lesz olcsóbb, mint egy Suzukira, hacsak nem Neolux-al akarod lefújni. De ugye nem? :) És ha már a kasztninál tartasz, azt is vizsgáld meg, volt-e vmi sérülés rajta, mert egy nagyobb karambolt bármennyire raknak rendbe, azért elcsavarodhatott a futómû, stb, azt meg már nem lehet többé emberi áron rendberakni. Ha úgy látod, részedrõl elfogadható a kasztni, nézd meg a futómûvet. Elõször vizsgáld meg akormánymûvet. Ha jó a holtjáték, ok. Ha nem, akkor nézd meg, hogy a kormányszerkezet, ha az egyéb elemek okozzák (gömbcsukló, stb). Ha az elõbbi, az gáz, mert nagyrészt csereérett, és úgy 15000. Az utóbiak nem vészesek. Jó, ha nem lóg a segédkormány. Az nem túl nagy gond, ha rossz a kerékcsapágy 2-3000/db, de a függõcsapszeg ne legyen berohadva, mert az életveszélyes. Ezt a nehezen forduló kormányból lehet észrevenni. Ez azert is gond, mert akkor ez csereerett, es ha normalisra akarod megcsinalni, akkor az anyag 7000/db. Persze meg lehet oldani 3000/db-ból is, csak az nem lesz olyan tartós. Azt is nézd meg, mennyire lóg a függõcsapszeg. Ha már csereérett, akkor lásd az elõzõ mondatot. Ha még nem vészes a lógása, nem gond. Megcsináltatni nem érdemes, csak mûszakira, vagy ha már tényleg nagyon lóg, mert az elsõ 200km-en úgyis újra lógni fog. Nézd meg azt is, az egyes futómû alkatrészek mennyire rohadtak (hátsó lengõkar, stb), nem túl drága (7000HUF), de utal a tulaj autóval kapcsolatos gondolkodásmódjára... Ja, ne felejtsd el ellenõrizni a felnik és gumik állapotát, mert ott ugye csak csere lehetséges. Hirtelen ennyi jutott eszembe, ha lesz még vmi, természetesen bõvíteni fogom a listát. Remélem, tudtam segíteni. Biztos, hogy kifelejtettem vmit, de egyrészt ha kiderül, pótolom, másrészt már ennyi mindent megnézni is elég izzó... :) Alapigazság, hogy nézz meg mindent, amit más autóknál is szoktak nézni, és jó, ha van veled egy másik szakértõ is. Qrucz, 2002. 09. 15. |
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |