Fiat126.hu - 2024. Október 12. Szombat, Miksa napja van.
 

Cikkek - Polskibontás



Nem kell megijedni a mûvelettõl, nagyságrendekkel egyszerûbb, mint összerakni. Mi ketten csináltuk, kb. 8 órai munka volt, plusz egy-kettõ nekem összepakolászni a cuccost.

Anyagszükséglet:
Semmi különleges szerszám nem szükséges. Ami kell kb.: 7,8, 10,12,13,17, 24-es villáskulcs, csavarhúzók, tapétavágó, egy emelõ (ami ponton emel) nem árt, a polskiemelõ, kerékanyakulcs, valamint 13-as és a 17-es crova vagy csõkulcs nélkül nem szabad nekiállni. Ja, ami elengedhetetlen: KALAPÁCS!!!

A bontás menete:
Az én áldozatom egy 81-es gép volt. A saját lábán ment a bontás helyszínére, tehát komplett autóból indulok most ki.
Elsõ lépésként vedd ki az akkumulátort. Ezután következhet a lámpák kiszerelése, mint leginkább sérülésérzékeny alkatrészeké. Utána a csomagtartóból minden kacat kipakolása, majd az ott található dolgok (kondik, ablaktörlõ, ablaktörlõmotor, ablakmosó, ablakmosótömlõ, fékfolyadéktartály, biztosítéktábla, meg amik most nem jutnak eszembe) kiszedése. Itt kezd el az ember elõször azon gondolkozni, hogy biztos, hogy ezt akarta-e :o)
Ilyenkor arra is rá fogsz jönni, hogy az ajtók nagyon útban tudnak lenni, tehát meg kéne szabadulni tõlük. Az erõmûfedéllel érdemes kezdeni, mert azt egy darab anya fogja, amit már úgyis számtalanszor levettél :) A csomagtartó hasonlóan bonyolult, de azt már négy csavar fogja. Amikor az utolsót leveszed, fogd meg a fedelet, mert le tud esni. Az ajtók már kicsit macerásabbak. A négy darab csavar kilazítása sem biztos, hogy egyszerû, mert valószínûleg meg vannak húzva rendesen, és nem férsz hozzá (Kalapács #1). Utána jön a játék, hogy azt a középsõ rugós izét kiakaszd (két ember + csavarhúzók rulez + Kalapács #2). Így már jobban jár a levegõ. Ennek örömére leszeded a lökhárítókat is. A következõ logikusnak tûnõ lépés a belsõ tér szétbombázása. Kezdd el mondjuk a kormánykerék leszedésével. Azért azzal, mert ha nincsenek ülések, nem tudsz rendesen nyúlkálni ott :) Ha 85 elõtti, régi kormányos az áldozat, akkor a 24-es villáskulcs helyett 24-es csõkulcs vagy crova kell, különben nem férsz hozzá. Ne rakd messzire, mert még kelleni fog. A csavar már nem. Lecibálod a kormánykapcsolót. Jöhet a mûszerfal, a kapcsolók valamint a mûszerfalborítás. A borítást tartó pöcköket mûvészet úgy kiszedni, hogy ne törjenek össze, sz�al csak óvatosan. Arra is rájössz majd, hogy nem igazán férsz hozzá a szélvédõtõl. Ezért kiveszed. Módszer: bal felsõ sarkának belülrõl nekitámaszkodsz, aztán majd a rohadás mértékétõl függõ erõ hatására minden gond nélkül ki fog jönni. Akkor már megéri egyúttal a többi ablakot is kiszedni, a módszer ugyanez. Ha nagyon nem akar jönni, akkor a kasztnihoz rohadt gumit vakard fel csavarhúzóval. Megint gondolkozol, hogy biztos, hogy ezt akartad-e. De most le tudod végre szedni a mûszerfalborítást. Utána két hirtelen mozdulat segítségével megszabadulsz a hátsó üléstõl. Kezdenek útban lenni az elsõk is, tehát kiveszed. A sínbõl elõre kell kitolni (Kalapács #3). A kardánboxot a három csavarjával, meg a fûtéskapcsolónál lévõ háromszög alakú fedelet leszeded. Ezután szeded ki a kézifékkart, a szívatókart, meg ha kell, a váltókart. Próbálj meg ügyelni rá, hogy ne legyen behúzva a kézifék, és ne sebességben hagyd, mert utána sz*rabb lesz tologatni :) Kiszeded a hátsó ülés könyöklõit, lebontod a benzinbeöntõ csöveit a tank gumicsövéig. Következik a szõnyegek meg hangszigetelõk felszedése. Ekkorra már nem leszel biztos benne, hogy nem õrültél-e meg, mikor ezt az egészet kitaláltad. De azért a maradék kábelköteget ki fogod kapni a csomagtartóból, mert most már semmi sem csatlakozik rá elölrõl. A hátramenõ drótokat meg simán levágod.
Elvileg most már elõl-kívül-belül üres a gép, már csak alul vannak dolgok. Jöhet a motor. Köss le róla minden kacatot, mint pl. benzincsövek, gyújtáskábel, meg mindenféle drótok és bowdenek. A karternél emeld meg ponton emelõ emelõvel, szedd ki a hátfal 6 csavarját, aztán szedd ki a motortartó gumibakot a rugóval együtt. Ekkor kiszedhetõ a hátfal (Kalapács #4). Most az ember azt hinné, hogy kiesik a motor, de nem. Van egy halom csavar a motor meg a difi összefogatására, de nem fogod meglátni sem õket, nemhogy hozzájuk férni. Ha van aknád, akkor alámész, és ennyi, de nekünk nem volt, úgyhogy ennek megfelelõen írom. Elkezdesz kísérletezni a kocsi megemelésével, de 35 fok fölötti hõmérsékletben ezt nagyon fogod utálni, úgyhogy valami más megoldást keresel. Na, akkor gondolkodjunk (kopirájt Arany Ászok)! Elsõ ötlet, hogy borítsuk oldalára. Ez jó, de nem az igazi, mert nehéz újra talpra állítani. Ezért mi inkább nekitámasztottuk a falnak. Nem bonyolult, csak ki kell kísérletezni a megfelelõ távolságot, mert ha túl nagy, akkor oldalra borul, ha túl kicsi, akkor meg valakinek tartania kell. Módszer: az ajtó helyénél, illetve a sárvédõívnél lehet megfogni, két ember mindenképpen kell hozzá. Ha sikerült, örülünk, és most már jobban megnéznek minket a járókelõk. Elõször rájössz, hogy útban van, ezért szedd le az indítómotort. Utána kiszeded az említett csavarokat. A motor még mindig nem esik ki, viszont ebben a helyzetben nem is baj, úgyhogy visszaállítod a kerekeire, és meggyõzöd róla, hogy szét akar jönni (Kalapács #5). Vízszintesen hátrafelé húzod. Nagyon erõsen. Nem, annál jobban. Kijön, örülsz. Ha nem voltál túl szorgalmas, akkor még rajta van a kipufogó, annak a két csöve és a ventilátorház alja tökéletes fogási pont. Most ízlés szerint szeded szét, amennyire akarod. Ha megvan, jöhet a váltó. Visszatolod a fal mellé, és újra nekitámasztod. Ha szerencséd van, jó nõk járnak arrafelé, és látják, hogy milyen erõs vagy. Örülsz, és elkéred a telefonszámukat, vagy már meg is beszéled a randit (Ha nem jön össze, akkor Kalapács #6). Ha végeztél, már motiválva vagy, hogy gyorsan végezz (nem mintha nem unnád már nagyon amúgyis :), úgyhogy visszatérsz a váltóhoz. Kuplungbowden meg ilyen kacatok lekötése. A féltengelyeket szétcsavarozod a perselynél, utána kiszeded a válót tartó csavarokat. Így nem is kell különösebben nyomkodni a difi felé, mert az autó aljára merõlegesen fog engedni annyit, hogy gond nélkül szétjöjjön. Kiveszed a féltengelyeknél fogva, a két ember itt sem hátrány. Ízlés szerint most következhet a futómû + fékrendszer lebontása, ami már nem egy nagy feladat, ha nincsenek berohadva a csavarok. Ha be vannak (90%), akkor erõ, izom, meggyõzés, anyázás (Kalapács #7). Mi ezt a lépést kihagytuk, mert egy rossz állapotú futómû nem képvisel túl nagy értéket, és elég veszélyes újrahasznosítani. És ez rossz állapotú volt :( A kormánymû az szintén ugyanez (Kalapács #8), mi azt rajta hagytuk. Közben a kerekeket szépen kupacba tetted, a kocsit meg visszaraktad a talpára. Háromszor körülnézed a kocsit, hogy mindent leszedtél-e, illetve hogy nem hagytál-e benne valami szerszámot. Felkészülsz a végsõ búcsúra, és közben tûnõdsz, hogy mennyibe fog kerülni a kasztnit elvitetni a MÉH-be, mert flexelni nincs kedved ilyen melegben. De ha eddig nem történt meg, akkor most garantáltan odajön egy színesbõrû úriember, és megkérdezi, hogy mik a terveid a kasztnival. Te megmondod neki, hogy nem kell, õ meg megkérdezi, hogy elviheti-e. Te örülsz, hogy egy gonddal kevesebb, õ meg szintén. Ha mégsem jönne ilyen ember, akkor menj el a legközelebbi MÉH-telep felé, és egy Zsukkal (lengyel autók, tartsunk össze) ott várakozó színesbõrûnek felajánlod, õ meg örül. Te is.
Hazamész, megsiratod a kocsit, és örülsz a sok alkatrésznek.

nyuszy, 2003. 06. 08.

Fórum

Partnereink



 

Képek