|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - Hogyan polírozzunk alufelnitMegpróbálok egy kis segítséget nyújtani mindazoknak, akik felni polírozásra adják a fejüket. Remélem sikerül. A cikk, saját tapasztalataimat foglalja össze a téma kapcsán, valamint az általam talált, s használhatónak vélt internetes oldalakat, munkaeszközöket, segédeszközöket foglalja magába. Miért polírozzunk? Mert a tárgyak felületét fényessé simábbá tesszük, ami egyfelõl esztétikai élményt nyújt, valamint a késõbbiekben a tisztítást is megkönnyíti, felnik esetében pedig emeli az összkép hatását. Polírozásról: A polírozás egy finomcsiszolási mûvelet. Célja, különbözõ tárgyak fényesítése. Szerszáma a polírozó paszta, ami egy emulgálószerbe, pasztába homogénen bedolgozott csiszolószemcse halmaz. Ez a paszta a munkadarab és egy segédeszköz (pl. rongykorong) között elhelyezve, csiszolásjellegû folyamatban fõként a felület kikészítésére alkalmazható. Segédeszköze a rongykorong, amely egy a polírozáshoz használt gyorsan forgó szövet-, vagy filclapka rétegekbõl összeállított korong alakú eszköz. Gépigénye, bármely forgómozgást létrehozó gép, melynek teljesítménye és fordulatszáma megfelel a végzendõ mûvelethez. Ilyen lehet például a fúrógép, a fordulatszám-szabályozós sarokcsiszoló, vagy az egyenes-csiszoló. A polírozás lépcsõi: Tisztítás: Az olaj, zsír, fékpor, homok letisztítása, eltávolítása mosófolyadékkal vagy (fék)tisztító spray-vel és mikroszálas törlõkendõvel. Csiszolás (ha szükséges): Történhet fíbertárcsával, tépõzáras tárcsával, lamellás koronggal. A durva karcok eltûntetésére a P100 szemcsefinomságú az ajánlott, finom karcok eltûntetésére a P180 szemcsefinomságú, a polírozás elõkészítésére a P320 – P400-ig szemcsefinomságú anyag ajánlott. Polírozás: Nemvas fémeknél sûrûn varrott rongykorong és polírozó paszta, vasfémeknél szizálkorong és polírozó paszta használandó. Fényezés: Nemvas fémeknél ritkán varrott, finom rongykorong és tükrösítõ paszta, vasfémeknél ritkán varrott, színes rongykorong és tükrösítõ paszta használata ajánlott. Felületkonzerválás: A polírozó paszta maradványok eltûntetése tisztító spray-vel, alkohollal, esetleg nitrohígítóv al, mert az mindenre jó ( :) ) és mikroszálas törlõkendõvel. Fontos: Elsõ és legfontosabb dolog az egészben, hogy kellõen elszántak legyünk, ugyanis ha a 4 felnibõl csak 1-et, vagy 2-õt polírozunk ki, az elég bután fog mutatni a késõbbiekben. ;) Jó ha van : fúrógép, (mivel a szálló alumínium por mindenhol utat talál magának, hogy a bõrünkre rakódjon, s nem könnyû feladat késõbb ezt eltávolítani.) A fúrógép hasznunkra lehet, hogy ne kézzel kelljen minden egyes mm-ét letisztítani a felniknek, valamint a polírozás során szükség van a magas fordulatra (alumínium esetében kb 7000-9000 ford./perc).védõszemüveg, porvédõ maszk, védõkesztyû, zárt ruházat A felnik letisztításához (gyári szórógitt, gyári fényezés, gyári lakk eltávolításához) használhatunk vegyi anyagot (kromofágot ecsetelõs-pepecselõs felhordással), valamint durva csiszolóvásznat, majd fokozatosan kell ezeket finomítani. Érdemes hát beszerezni a felület elõkészítéséhez: kromofágot ha a felület, hozzáférhetõség engedi. csiszolóvásznakat 80-as, 120-as, 240-es, 360-as, 400-as szemcseminõségben, esetleg történhet még fíbertárcsával, tépõzáras tárcsát lamellás korongot Ezekkel fokozatosan kell haladni a durvától a finomabb felé, s minden egyes szemcseváltásnál érdemes letisztítani a felületet, hogy ne a fentmaradt szennyezõdést dolgozzuk bele folyamatosan a polírozni kívánt felületbe, mert az nem könnyít a dolgunkon. Szükség van még: rongykorongokra polírozó pasztára tükrösítõ pasztára alkoholos tisztító folyadékra esetleg nitrohígítóra fúróba fogható fiber tárcsa támasztó tányér asztalra szerelhetõ fúrógéptartó ezáltal nem a fúrógépet kell forgatni majd a flenik körül, hanem egy fix forgáspont körül lehet majd mozgatni a felniket, ezáltal kialakítva egyenletes felületüket, valamint késõbb fényüket. Mindíg ügyeljünk a munkavédelmi elõírások, szabályok betartására!!! Tudom ez kicsit unalmasan hangzik, de jó tisztában lenni azzal, hogy egy forgómozgást végõ gép közelében végezzük a feladatot szinte folyamatosan, valamint sok a szálló festék, lakk, és alumíniumpor, ami a szemünkre nézve ártalmas, bõrünkre nézve sem kedvezõ, belélegezni sem érdemes, mert a várt hatás alulmúlja elvárásainkat...Lépésrõl-lépésre: Elsõ lépésben el kell távolítani a felnikrõl a gyári fényezést, lakkot, szórógittet, magyarul fémtisztára pucolni kromofággal, nitrohígítóval, majd felcsiszolni ha szükséges, közben az esetleges mélyebb sérüléseket kicsiszolni, mert ha ezek benne maradnak nem lesz tökéletes a felület, hiszen ezek a karcok késõbb is látszódnak majd. Ráadásul egy tükrös felületen erõsebb kontraszttal jelentkeznek ezek a hibák. Erre a felület elõkészítõ lépésre tökéletes a 80-as, 120-as papír, ez kellõen durva hozzá. Tröténhet géppel is, kézzel is. Ez utóbbi nem túl haladós, de cserébe bármikor leverheted a kezedrõl, ujjaidról a bõrt, esetleg a körmöd, viszont van olyan hely, aminek az eléréséhez még így is bûvészmutatvány kell majd, vagy esetleg rögtönözni kell egy gyors szerszámot, mert az elérni kívánt részbe nem fér be esetleg az ujjunk egyike sem. Következõ lépésben lehet megszüntetni a mélyebb barázdákat, karcokat amik esetleg az elsõ lépés során keletkeztek, vagy már nem túl mélyek, de eredetileg benne voltak a felületben egy-egy régebbi sérülés következtében. Erre a felület kezelésre alkalmas a 220-as papír. Szintén történhet géppel is kézzel is. Ebben a minõségben még van esélyed, hogy találsz fúróba fgoható lamellás korongot, de az ettõl finomabb már ritka mint a fehét holló. Tépõzáras tárcsára rögzíthetõ kivitelben szinte nincs határ, bármi beszerezhetõ egy jobban felszerelt barkács boltban. Ezt követi a finom csiszolás, a polírozás elõkészítése, amivel tovább csökkentjük a felületi karcokat, természetesen ezzel is minden helyen, mint ezt megelõzõen is, máskülönben nem ér semmit az egész. Erre a finom csiszolásra alkalmas a 360-as papír, történhet kézzel (személyszerint ezt ajánlom, mert könnyebb mint forgógéppel egyenletes felületet kialakítani), de történhet géppel is, ami jelentõsen csökkenti a ráfordított idõt. Majd ezt követi a szinte már polírozásnak nevezhetõ felület finomítás, amire a 400-as papír tökéletes, s szintén történhet kézzel is, géppel is Amikor ezzel végeztünk már láthatjuk magunkat a frissen kialakított felületben, de az esetleges ráncokat magunkon még sajnos, vagy szerencsére nem vehetjük észre, mivel a felület még elég ködös, matt. Minden lépés között el kell távolítani a szemcséket, port, szennyezõdést a felületrõl, máskülönben ugyanezt dolgozzuk bele a felületbe lépésrõl lépésre. Ez vonatkozik a késõbbiekre is. Ha ez megvolt, akkor jöhet a fúróba fogható rongykorong, valamint a fúrógép asztalra rögzítése, s elkezdhetjük felhordani rá a polír-pasztát alacsony fordulaton, hogy kellõen beletapadjon a rongy pólusaiba, majd bele is hûljön, hogy ezáltal polírozhassuk magas fordulaton a kezelni kívánt felületet. Itt már végképp fokozatosan érdemes haladni valamiféle fix terv szerint, hogy honnan indulunk, és merre tartunk. Ez az a lépés, amelyet követõen ismét kedvünk támad az egészhez, s elfelejtjük mindazt, hogy mennyi szívás van a felület elõkészítésével, durva csiszolásával, stb. Amikor ezzel végeztünk már tükrös felületet kaptunk, ami már majdnem kellõen tökéletes, de még mindig nem az igazi, mert kell hozzá egy tükrösítõ pasztás polír még, hogy tökéletes legyen valóban. Természetesen másik koronggal kell felhordani, s a polírozást elvégezni, valamint a két lépés között, és a végén szintén tisztítani finom kendõvel. Ekkor tudjuk eltávolítani a felíratokba, furatokba beült pasztamaradványokat is, amik polírozás közben megülnek a felületi szintkülönbségek miatt. Nekem a 13-as felni garnítúra teljes polírozásához a felület elõkészítéssel együtt hozzávetõlegesen összesen egy hét kellett, úgy hogy nem minden nap tudtam vele teljes napot foglalkozni, sõt volt hogy kimaradt egy nap, valamint az asszony is nagy segítségemre volt, mert a kezem alá dolgozott. Esetemben az hátráltatta a munkát, hogy olyan a felni kialakítása is, amivel nem egyszerû dolgozni, mivel sok küllõs, peremes, kúpos, középpel rendelkezõ, s mindezek olyan szögeket zárnak be egymással, hogy géppel sok helyen szinte elérhetetlen, megközelíthetetlen, hozzáférhetetlen. Így nekünk is maradt a kézi csiszolás, ami nem túl kecsegtetõ, nem túl haladós. A felület sem lett 100%-osan tökéletes, mivel ez volt az elsõ ilyen jellegû polírozásom, valamint a 400-as papír után még lehetne finomítani, de nekem már sem kedvem, sem lelkesedésem nem volt hozzá, mivel minél hamarabb szerettem volna már készen látni. Amit érdemes tudni a dolog kapcsán, hogy a felniket eltérõ árakon polírozzák, eltérõ idõre vállalják. Nálunk speciel már sokallottam a 40.000.-es polírozási költséget egy 13-as felnigarnitúra esetében, valamint a közel 1,5-2 hónapos vállalási idõt. Ráadásul valahol egyfajta kihívás is volt az egész számomra, mivel sok mindennel úgy vagyok már, hogy ha más megtudja csinálni, akkor nekem is sikerülhet. Anyagköltség tekintetében a már említett 40.000.- Ft felébõl, azaz 20.000.- Ft-ból megúsztam a dolgot, ami valójában még ennél is sokkal kevesebb, mivel maradt mindenbõl. Maradt a papírokból, vásznakból, korongokból, pasztákból, valamint megmaradtak azok a segédeszközök amiket jó eséllyel csak egyszer kell megvásárolni, a tépõzáras tárcsa, az asztalra rögzíthetõ fúrógéptartó. Ajánlott irodalom: Polírozás Garageblog Carstyling Ezeket átolvasva, böngészgetve kaptam kedvet, tanultam meg dolgokat, lestem el fogásokat, segédeszközöket hogy mikre lehet szükségem a feladat során. Remélem tudtam némi segítséget nyújtani a dolog iránt érdeklõdõknek, némi kedvet csinálni a kihíváshoz, s lerövidíteni a keresgélésre szánt idõt legalább. Marczin Róbert - 2009. 05. 02. |
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |