|
|||||||||
| |||||||||
|
Cikkek - Alkatrészautó vásárlása és forgalomból kivonatásElég rendszeresen felmerül a kérdés, így logikusanak tûnik ez a cikk. 2006. májusi adatok alapján írom, bármikor változhat bármi, érdemes utánakérdezni. Sokan szeretnének alkatrésznek autót venni. Ez 2005. szeptemberig gond nélkül ment, azóta azonban szigorodtak a jogszabályok, és így már nem olyan rózsás a helyzet. Ha alkatrészautót szeretnél venni, olyat keress, amit forgalomból véglegesen kivontak már, azzal semmi további dolgod nincsen. De sajnos ilyet egyre nehezebb kifogni, így lássuk, mit lehet tenni, ha ilyet nem találunk! Elõször is, arra kell ügyelni, hogy ha egy forgalomban lévõ autót veszel, azt 15 napon belül köteles vagy átíratni. Az elõzõ tulajdonos mindenképpen be fogja jelenteni az eladást, hiszen õ is csak így mondhatja le a kötelezõ biztosítást és így nem fizet súlyadót. Tehát a hatóság tudni fog az adásvétel tényérõl, akkor is, ha te nem mész be átíratni. Amúgy az átíratás kb. 40 ezer forintos tétel, alkatrészautó esetében eléggé irreális. De nem érdemes szórakozni vele, mert elõbb-utóbb be fogja ezt hajtani a hatóság, valamint megfejeli egy 100 ezer forintos bírsággal. És minthogy hatóság, akár a fizetésedbõl is letiltják vagy végrehajtják... Szóval ezzel csak óvatosan. A másik gond a forgalomban lévõ vagy ideiglenesen forgalomból kivont autóval, hogy ki kell vonatni véglegesen a forgalomból. A végleges forgalomból kivonást az Okmányirodán lehet kérni, az alábbiakra van hozzá szükség: - mindkét rendszám - forgalmi - törzskönyv - bontási átvételi igazolás - 1500 Ft illeték megfizetése - a tulajdonos jelenléte vagy meghatalmazása A dologban a kényes kérdés esetünkben a bontási átvételi igazolás. A jogszabály alapján bármely regisztrált autóbontó (lista megtekinthetõ a KF weboldalán) köteles átvenni a feleslegessé vált autót térítés nélkül. A dologban ott van a csavar, hogy csak akkor köteles ingyen átvenni, ha komplett autóról van szó. Nyilván az nem járja, hogy az alkatrészautót otthagyd a bontóban. Amit lehet trükközni, hogy a bontó átveheti hiányos autót is, de ekkor fizetni kell az átvételért, annyit, amennyit csak képes kérni a bontós. A tapasztalat azt mutatja, hogy egy teljesen kicsontozott kasztni átvételéért 15-20 ezer forintot kérnek el (már ahol egyáltalán szóba állnak veled). Csak az alvázsszámot nem veszik át, komplett kasztni kell, a motort pedig papíron megveszed a bontóstól. Ezek alapján látszik, mi az egyetlen járható út. Nem szabad forgalomban lévõ autót megvenni adásvételivel, mert az nagyon sokba kerülhet. Elõször is keresni kell egy bontót, ahol el lehet majd rendezni a bontási átvételi igazolás kiadását, érdemes elõre lebeszélni, hogy mennyire szétszedett autóról lesz szó, és hogy mennyibe fog ez kerülni. Ha sikerült elfogadható árat kialkudni, akkor lehet menni a kiszemelt autó gazdájához. Nem adásvételit kell írni, hanem egy maghatalmazást, miszerint te az õ nevében teljeskörûen eljárhatsz az autó forgalomból történõ végleges kivonatását illetõen. Ekkor lehet neki kifizetni az autó árát és elhozni a kocsit. Ekkor szétszeded, majd amikor megvan, a maradványt elviszed a bontóba, ahol megkapod a bontási átvételi igazolásodat (plusz egy adásvételit a motorról, csak így lehet hivatalosan újra felhasználni!). Ezzel már lehet menni az Okmányirodára, ahol kiadják a végleges kivonásról a határozatot. Innentõl nincs több teendõ. Meggondolandó, hogy milyen autóval érdemes ezt végigcsinálni, mert sajnos fel lehet készülni komoly költségekre az autó vételárán túl is. Szoktak javasolni olyat is, hogy elbontod az autót, megsemmisíted az okmányait meg az azonosítóit (rendszám, alvázszám), majd bejelented, hogy ellopták. Én ezt nagyon nem javasolnám, egyrészt erre rá kellene venned a kocsi eredeti tulajdonosát, másrészt nem ér annyit az egész, mint amit egy esetleges lebukással lehet kapni... Vagy vadászni kell a már régebben kivonatott autóra, vagy be kell vállalni ezt a drága és macerás procedúrát. nyuszy, 2006. május 14. |
|
|||||||
Copyright © Fiat126.hu. Powered by ModulWeb. Designed by nyuszy. |