Fiat126.hu - 2014. December 23. Kedd, Viktória napja van.
 

Cikkek - Lada fordulatszámmérő Kispolskiba



Sokakban merül fel a kérdés, hogy honnan, milyen fordulatszámmérő műszert tegyen a kedvencébe. Többféle lehetőség létezik, én most az egyik legegyszerűbbnek tűnőt, ámbár a legtöbb mókolást igénylőt fogom bemutatni. Azaz, hogyan szereljük be a Lada fordulatszámmérőt a kispolskiba?

Alapok

Mindenek előtt be kell szereznünk egy ilyen műszert. A 2103, 2106-os Zsiguli műszer került az én kocsimba, de a 2107-esé is teljesen tökéletes, mivel a dobozát leszámítva ugyanaz az elektronika van mindkettőben. Beszerzése nem nehéz feladat, a legtöbb bontóban utánunk dobják, nem is olyan sok pénz ellenében. Speciel én ötszáz forintot pengettem ki érte. De szerintem még egy kétezer forintos ajánlat is korrektnek mondható.

A műszer pontos működésének ismertetésétől eltekintenék. Akit érdekel a téma, ajánlom a http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=99 címen elérhető írást.

Ha valakinek nincs kedve elolvasni a fenti cikket, annak elmondom a lényeget: ez a műszer úgy működik, hogy egy testet, és egy 12V-os tápfeszültséget ráadva, a harmadik vezetékszálon a megszakítótól jövő jelet figyeli. A megszakításokat számolja, majd feszültséggé alakítja (pár millivolt). Ez a feszültség fogja megfelelő mértékben kitéríteni a mutatót. Mivel a Zsiguli négyhengeres motorral rendelkezik, könnyen rájöhetünk, hogy a kispolskinál bizony kevesebb megszakítás történik ugyanannál a fordulatszámnál. Míg a Zsigulinál egy elosztó-fordulatra négy, addig a kispolskinál kettő megszakítás jut.

Átalakítási lehetőségek

Többféle átalakítási mód létezik. Egy egyszerűbb, de mondhatni „primitívebb” annyiból áll, hogy rajzolunk egy új számlapot, ahol minden értéket kétszeresként tüntetünk fel (egy mégprimitívebb: a mutató alatt látható x100 feliratot lecseréljük x200-ra :D:D:D). Ez nem valami esztétikus, főleg, hogy padlógáznál alig három centimétert fog kitérni a mutató :)

Létezik egy úgynevezett „jelkétszerező”, ami azt csinálja, hogy a szerkezetbe jutó frekvenciát megkétszerezi. Ez is egy pontosabb megoldás, de nekem nem tetszik. Mert miért építsek egy plusz szerkezetet, mikor a gyári elektronikát is rá lehet bírni, hogy pontosan mérjen kispolski motor-fordulatot? :)

És a lényeg: az átalakítás

Szóval, megvettük a műszert. Kezünkben tartva hasonlót fogunk látni, mint ami a képen van. A számlap, és a két visszajelző led ne zavarjon meg senkit: ez már az én kocsimhoz lett átalakítva.



A műszer szétszereléséhez szükség lesz egy csavarhúzóra. Lapos csavarhúzó tökéletes lesz. Valahogy a képen láthatóan szedd le a krómgyűrűt, és a műanyag keretét. Jönni fog vele az üveglap, illetve a belső fényterelő is.



Ha remegett a kezed az előző műveletnél, akkor most próbálj meg lenyugodni, mert a nehezebbik rész még csak most jön. A mutatót is le kell szedni. Ez egy kicsit bonyolultabb dolog lesz. Ugyanis a mutató picit rá van sajtolva a tengelyre. Oldalcsípőfogó, avagy két csavarhúzó tud ilyenkor segíteni. Csípőfogó használatakor ügyelj, hogy a nagy erőlködésben nehogy elcsípd a műszer tengelyét. És természetesen ügyelni kell, hogy a tengely ne hajoljon el.





Ha ez megvan, márpedig miért ne lenne meg, a számlapot tartó két csavar eltávolítására lesz szükség. Azt hiszem ez nem fog gondot okozni senkinek. Pici lapos csavarhúzó kell ide. Ha ez megvolna, eléd tárul a műszer belseje, és az elektonika is. Örülhetsz, hogy milyen ügyes vagy, de még ne dőlj hátra: ki kell szedni a belsejét a dobozból. Ha megfordítod a cuccot, hátul találsz rajta három érdekes csavart.



Mintha csillag volna. De nem az. A szovjetek nagyon jól tudtak csillagnak kinéző csavarokat gyártani. Ide is lapos csavarhúzó kell majd. Amikor az utolsó csavart szeded ki, ügyelj, hogy a szerkezet nehogy kicsusszanjon a dobozból, mert a tengely megsérülhet, és akkor közel sem lesz már olyan pontos!

Most már kezünkben tarthatod a burkaitól megfosztott műszert. Nagyszerű, mi? Annyira azért ne csodálkozz el rajta: nem egy nagy szám. Egy Deprez-műszer (Döpré, francia fizikus. Akit érdekel a téma: http://vili.pmmf.hu/jegyzet/meres/23.html ), meg egy viszonylag primitív elektronika, a lehető leggagyibb minőségből. Három alkatrész cseréjére lesz szükség. Kettő darab kondenzátor, és egy darab trimmer-potméter. Ez utóbbit nem feltétlenül kell kicserélni, de későbbiekben sok szívástól menthet meg.

Mivel nincs most pillanatnyilag idehaza gyári állapotú műszer, és nem találtam a rajzokon pontos értékeket, ezért sajnos nem tudom megmondani, hogy eredetileg milyen értékű a két kondenzátor.



A fenti képen két piros nyíllal megjelöltem, melyik két kondenzátort kell cserélni. Mint már említettem, eredeti értéket sajnos nem tudok (amennyiben kezem ügyébe kerül egy átalakítatlan műszer, a cikket frissíteni fogom ;) ). Szóval két kondenzátor kell, melyeknek értéke 220 nF illetve 154 nF. Mind a kettő 250V-os legyen. Ezeknek a bolti ára 50-100 Ft között szokott mozogni a legrosszabb esetben.





A két képen pontosan látszik, hogy melyik kondi hova való. Sajnos mivel a nyákra a kedves vörös testvérek semmilyen beültetési helyet nem tüntettek fel, így csak a kép alapján tudom megmutatni. Remélem a képekből jól kivehető azért, hogy melyik hova való. A polaritásra nem kell ügyelni ezeknél a kondenzátoroknál, azaz teljesen mindegy, hogy a két lábat hova forrasztod.



Ha már ittvagyunk, célszerű kicserélni a trimmerpotmétert is. Az eredeti, 47 kΩ –os értékű kell bele továbbra is, csupán a szovjet minőségnél kell alami elfogadhatóbb. Ez a kalibrálás szempontjából lesz fontos. Ugyanis ezzel a potméterrel tudjuk majd behangolni műszerünk pontos működését. A gyári potméterrel viszont nehézkes.



Összeszerelés

Ha egyedi számlapot szeretnél készíteni a műszerhez, azt mindenféleképpen behangolás előtt tegyed! Célszerű az új számlappal kalibrálni eleve a szerkezetet.
Szereld vissza a számlapot és a mutatót a helyére, a szétszereléssel fordított sorrendben! Különösképpen kell ügyelni itt is, hogy a műszer tengelye nehogy elferdüljön! Lehetőleg a dobozba még ne szereld vissza a masinát, mert akkor nem fogsz hozzáférni a kalibráló-potméterhez.

Élesztés, hangolás

Kalibrálás kétféleképpen történhet. Az egyszerűbbik megoldást azoknak javaslom, akik nem rendelkeznek olyan műszerekkel, mint például jelgenerátor. Bár így nem lesz nagyon pontos a szerkezet, de még midnig pontosabb, mintha érzésre állítanánk. Ehhez a beállításhoz nincs másra szükség, mint egy stabil 12V-os egyen tápfeszültségre (mondjuk egy akku), illetve egy közönséges, 12V-os, váltakozó áramú trafóra (például ajtócsengő trafója). A jelgenerátor ebben az esetben ez a csengőtrafó lesz, ami majd egy közel 50Hz-es jelet fog nekünk adni. Ez azért jó, mert ez a frekvencia 3000-es percenkénti fordulatnak felel meg.

Tehát, a táp (+) és (-) vezetékét értelemszerűen bekötöd a műszerbe, ügyelve a polaritásra. Ezután jön a csengő-trafó két vezetéke. Egyiket rákötöd a test csatlakozóra (ahol már a tápfeszültség (-) vezetéke van), a másikat pedig arra a pontra, ahova a megszakítót kéne kötni. Ha mindent jól kötöttél, és nem felejtetted el a csengőtrafót sem bedugni a konnektorba, akkor a műszer valamit fog már mutatni. Innen a dolog egyszerű: a potmétert óvatosan úgy kell tekerni, hogy a műszer mutatója a 3000-es fordulatszámra mutasson.
Felhívnám még egyszer a figyelmedet, hogy ez nem a legpontosabb kalibrálása a műszernek. (nem véletlenül nem használom a „hitelesítés” szót).

Továbbá a figyelmedet mindeképp szeretném felhívni, hogy ez a fajta beállítás fokozott figyelmet igényel, mivel 230V-os hálózati feszültséggel - bár közvetve - kell dolgozni! A munkaasztalon legyen rend, és a vezetékek lehetőleg ne gabalyodjanak össze-vissza! Semmi esetre sem vállalok felelősséget, hogyha a figyelmetlenséged miatt áramütést szenvedsz!

A másik hangolás, amit már lehet hitelesítésnek is nevezni, az a jelgenerátorral történő beállítás. Ez egy olyan szerkezet, ami képes széles frekvenciatartományokban különféle jeleket generálni. Aki ilyen műszerrel rendelkezik, annak gondolom nem kell elmagyarázni a működését. Mivel a fordulatszámmérőnk úgy van megtervezve, hogy a belévezetett jelet négyszögjellé alakítja, teljesen mindegy, hogy milyen jelet küldünk neki a jelgenerátorról. Lehet az színusz, négyszög, vagy fűrészjel. Egy hagyományos, megszakítós autóban fűrészjelet kap a műszer, ezért én ezt a fajta beállítási módot használnám.

Ha ezzel is készen vagy, akkor mehet vissza a cucc a dobozába, majd az üveglap krómkeretestül vissza a helyére. És mindent megcsináltál, amit meg lehetett az autóba való beszerelés előtt.

Apropó. Autóba való beszerelés. Bár gondolom rájöttél, hogyan kell majd bekötni, de azért gyorsan elmagyarázom. Először is kell neki egy testet adni. Ezt a karosszéria bármely fém pontjáról le lehet venni. A tápfeszültséget mindenképp úgy kell kötni, hogy a gyújtás levételével a műszer tápfeszültsége is megszűnjön. Ezt a pontot a biztosítéktáblánál könnyen megtalálod. Ha jól emlékszem, balról a második lesz a megfelelő. Ügyelj arra, hogy a biztosíték után kösd a szerkezetet, vagy ha mégsem így döntenél, egy külön biztosítékot mindenféleképpen iktass a rendszerbe! Nagyon fontos dolog ez, ne feleddkezz meg róla! „Rövid zárlat - hosszú tűz!” A legutolsó vezeték egy kis türelemjátékot igényel. Ugyanis hátulról, a megszakítótól előre kell vezetni egy szálat a műszernek. Hogy hogyan vezeted előre azt rád bízom. Személy szerint a gyári kábelköteg mellett vezetném el, baloldalt, a kárpit alatt. Hátul ne az elosztóházra kösd az újonnan behúzott vezetéket, hanem a trafónak arra az oldalára, ahová a megszakító van kötve. Ügyelj, hogy a vezeték mechanikusan ne tudjon sehol sem sérülni, és letestelni, ezzel ugyanis megbénítod a kocsid gyujtási rendszerét!

Ha minden igaz, minden lényeges információt leírtam. Remélem eme kis írásommal sokaknak tudtam segíteni, és unalmas napokra kis elfoglaltságot találni. Külön köszönet a www.zsiguli.hu –nak, ahol eme műszer részletes leírásán kívül még különféle, letölthető műszer-számlapok is megtalálhatóak. Érdemes felnézni oda, és letöltögetni pár sablont. Varázsold egyedivé a fordulatszámmérőd! Én például kihasználtam, hogy van visszajelzőknek luk a számlapon. Pont ideális ledek számára. Az már a Te fantáziádra van bízva, hogy milyen visszajelzőket kötsz bele ;)

Jó barkácsolás kívánok!
Ha bármi kérdésed van a cikkel kapcsolatban, fordulj hozzám nyugodtan!

KeMa, 2008.01.04.

Fórum

Partnereink

Közelgő találkozók

Képek


  • Obrotka Gyula
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

  • erdeigabor

  • Prityesz

Hirdetés