Fiat126.hu - 2018. Június 23. Szombat, Zoltán napja van.
 

Gazdik - Lovi



Elérhetõség: 06-30-92-05-784, peterlovaszi@citromail.hu

Barátaim a Polskiban!

 

 

Hát átalakított autó lett az enyém is! Így néhány fényképet és egy kis írást teszek közzé, hogy okuljatok.

 

Mindig is irigykedve néztem az átalakított polskisok szûk táborát, az élet úgy hozta, hogy 2014 õszén én is belevágtam az átépítésbe. 2015. májusára elkészült (már az új törzskönyvet is kézhez kaptam). Ennek a tapasztalatát és eredményét osztanám meg veletek:

 

Gyakori kérdések:

  • nehéz volt?: a válasz az, hogy IGEN, nem akarok hazudni a bürokráciával én is rengeteget küzdöttem, és volt bõven mûszaki nehézségem is (tanulság ne bízz meg benne, hogy egy 45-éves motor, ami sok ember keze között volt már gond nélkül mûködni fog), ne bízz meg egyetlen alkatrészben, sem amit nem ellenõriztél le.

  • Drága volt?: IGEN, nagyságrendi árak (csak, hogy tudjátok, ha bele akarnátok vágni) 50eFt tervezés, 12eFt NKH tervbírálat, 65eFt szakértõi vélemény a motor káros anyag kibocsátásásról, NKH mûszaki vizsga díj, új forgalmi, új törzskönyv, beépítésre szánt motor, és hozzá mindenféle alkatrész, több 10eFt-os telefonszámla a hivatallal való vitatkozásra és a mûszaki segítségkérésre, és idõ-idõ-idõ, és rengeteg idõ!!!!

  • Megérte: az építés alatt sokszor mondtam, hogy nem (a sok probléma, és küzdelem gyakran lelombozott) de így utólag megpihenve, és úgy hogy idegenek nap, mint nap megcsodálják az autót már nyugodtan merem mondani, hogy IGEN!!

 

Ha te is vállalkozni szeretnél átalakításra, akkor adok néhány tanácsot:

  • A legfontosabb: az itt leírtakért semmilyen (jogi) felelõsséget nem vállalok!!

  • Ne bízz meg senkiben, mindennek saját magad járj utána, a jogszabályok folyamatosan változnak, még nagyobb probléma, hogy a jogszabályok értelmezése, és az értelmezõk is folyamatosan változnak, ezért kell mindennek személyesen utánajárni és inkább kétszer mindent megkérdezni!

  • Próbáld a lehetõ legegyszerûbben megközelíteni az átalakítást. Akkor lesz a legkevesebb problémád, ha a lehetõ legkisebb átalakítást végzed. Motorcsere esetén, minél közelebb áll, az új motorod teljesítmény a meglévõhöz annál könnyebb a dolgod. A beépítendõ motorod maximális fordulata, legyen minél közelebb a meglévõ motorodéhoz. Amiért ez fontos: ha a váltódat nem cseréled ki (váltó áttétel változatlan) akkor csak a motor maximális fordulata határozza meg a végsebességet, tehát ha a fordulata nem változik, nem változik a végsebesség, ha nem változik a végsebesség, akkor nagyobb valószínûséggel nem köteleznek fék vizsgálatra.

  • Tapasztalatból mondom, hogy a hatóságok nyûgnek tekintik (tisztelet a kivételnek) az egyedi átalakítási engedélyt motorcserére, és igyekeznek minden eszközzel elrettenteni tõle. Amire hivatkoznak az az, hogy +-10% eltérés lehet a beépítendõ és a gyári motor között. Számoljunk 24Le*1.1≈26Le!!! 600Kg-os autóban bõdületes teljesítménynövekedés, he-he-he. Ráadásul negatív tuningot sem engednek (legalábbis nekem ezt mondták), a beépítendõ motorgyári teljesítményének kell 26Le-nek lennie. Továbbá gyakori kifogás, hogy csak olyan motort szeretnének látni az autóban, amivel valaha a gyárban is szerelték. Tehát nagyon hosszas, utánajárás, vitázás, stb. amivel szembenézel. Vérnyomáscsökkentõ, és nyugtató szükséges!! Ez nem vicc, tapasztalat!! Kérem vegyétek komolyan!!

  • Megoldás: kell egy motor minél kisebb teljesítménnyel, megegyezõ fordulatszámmal, amihez még alkatrész is kapható (nem horror áron), vannak nagyobb testvérei (praktikum), lehetõleg típus azonos (csak úgy hobbiból), megvannak a szükséges papírjai a forgalomba helyezéshez (nagyon fontos), és olcsón megkapható. Megoldás: Zastava 750, FIAT 600, Seat 600, mindben ugyanaz a FIAT 100D000 motorkódú motor van, 29Le, 4600-as fordulat, ez egy szenzációsan jó konstrukciójú motor, rengeteg lehetõséggel. Figyelj oda, mert létezik 24Le-õs, és 35Le-õs verziója is. Énnekem a 29Le-õst sikerült vennem, ez a leggyakoribb tudtommal. Ha az ember jól körbenéz még kapható is (bár nem egyszerû). A gond 24Le helyett 29Le, ez már túl van a 10%-on!! Ezért a küzdelem és a vérnyomáscsökkentõ. Kérek mindenkit, hogy elõször ne motort vegyen, hanem járjon utána, hogy el tudja-e fogattatni a koncepciót a hatósággal. Ha igent mondtak az elvi tervre, akkor vegyen motort!!

  • Még egy probléma: a törvény kimondja, hogy a beépítendõ motor károsanyag kibocsátása nem lehet rosszabb mint a meglévõ motor kibocsátása. A hatóságnak nem feladata eldönteni, hogy melyik motor milyen osztályba sorolandó, ezért fel kellett kérnem egy külsõ szakértõt (aki rendelkezik a megfelelõ akreditációval), ennek megállapítására.

 

Hogyan kezdj neki: két út van:

  • 1 keresel egy tervezõt, aki garanciával vállalja, hogy elkészíti a tervet, és intézi az engedélyeztetést.

  • 2 te magad indulsz neki. Forgalomban lévõ jármû, átalakítási engedélyeztetését (kivéve, ha alváz és futómû szerkezetet érintõ változásról van szó, mert ez a központ hatásköre) megyei hatáskörben bírálja el a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Tehát a következõ csapásnyomon kell keresni: (megye ahol laksz) Kormányhivatal, Közlekedési és útügyi osztályok, Közúti jármû fõosztály, Gépjármû összeépítés átalakítás ügyintézés, ezt felhívod vagy személyesen felkeresed, elmagyarázod, hogy mit szeretnél, és meg mondják mi lehetséges, ne feledd a hatóságnak mindig igaza van, ne vitatkozz velük! Ha meg tudsz állapodni, lehet tudnak õk is tervezõt ajánlani akihez fordulhatsz.

 

Jól gondold meg bele vágsz-e?? Sokkal több munka és küzdelem, mint azt gondolnád. Ha komolyan elszántad magad, van pénzed (mert az kell bõven), kezdj bele.

 

Néhány dologban tudok segíteni, az átalakítást szorgalmasan dokumentáltam (tekintve, hogy mérnök vagyok), az illeszkedõ részekrõl vannak pontos rajzaim, modelljeim. Vannak fényképeim (már amikor nyugodt voltam) amik segíthetnek.

 

 

Köszönet nyilvánítás, köszönöm:

  • családomnak, aki támogatott és elviselt, amikor elviselhetetlen voltam (volt ilyen)

  • Sanyi barátomnak, aki rendelkezésre bocsátotta hagyományos és CNC forgácsoló gépeit, hogy legyárthassam a nekem szükséges (speciális) alkatrészeket.

  • Tölli Imi-nek külön köszönet, (sokrétû feladata volt: felbujtó, tettestárs, segítõ, szaktanácsadó, lelkitámasz), továbbá a karosszéria is az õ keze nyomát viseli, amiért külön köszönet!

  • Balog Andor (KalAndor), sok alkatrész él tovább az én autómban, amit már az õ autója kinõtt.

  • Kolonics Attila sok lényeges tanácsot, és segítséget adott.

  • NKH segítségét, hogy megengedték autóm átalakítását.

  • És mindenkinek, aki segített támogatott, és/vagy elviselt.

 

Egy leírás autómról:

1988-ban született, 2010-ben teljes felújításon és elegantosításon esett át. A dizájnt Zozyk álmodta meg és én azóta is, tartom magam az alapkoncepcióhoz. 2010 év végén lett az enyém, jó néhány változáson és fejlesztésen átesett. 2014-15-ben NKH engedéllyel, motorcsere Zastava 750-re (FIAT600), 4 hengeres, 3 állócsapágyas, vízhûtéses, szenzációsan jó szerkezet.

 

Karosszéria: elegantosított (elefántfül nélküli ablakok, nyitható hátsó ablakok, oldalsó elemeken egy merevítõ bordával kevesebb, nagy lökhárítók),  gépháztetõ kilincstelenített, hátsó sárvédõív szélesítve. Egyedi légbeömlõ a skoda hûtõnek, (és még a pótkerék is elfér).

 

Futómû: teljes felújítás 2012-ben, tüzihorganyzott lengõkarok és fékalapok, új szilentek, hátul 8mm szélesítés/oldal, tõcsavarok.

 

Gumik: télen 135/80R12 acél felnin, nyáron 175/50 R13 Yokohama A539 Uno Turbó Alufelnin.

 

Motor: FIAT (100D000) 767ccm-es, 4 henger, vízhûtés, 3 állócsapágy, OHV, (a FIAT 850, 903, 1050, 900, motorok nagyapja)

 

Hûtés: vízhûtés, 903-as motor vízszivattyúja egyedi adapterrel felfogatva, skoda 120 hûtõ (az orrába), 5rétegû fûtéscsõvel történõ vízcsövezés, egyedi légtelenítõ rendszer, smart fûtõradiátor.

 

Elektromosság: egyedi javított kábelköteg, minden fogyasztó relézve, swift generátor (50A), swift önindító (bolygómûves alacsony áramfelvételû), központizár, elektromos ablakemelõ.

 

Erõátvitel: egyedi adapter motor váltó közé, könnyített lendkerék (4.6Kg, saját kezûleg kiegyensúlyozva), féltengelyeken 3 újas gömbcsukló (hardi helyett).

 

Extrák: szeretõ, gondoskodó, gazdi.

 

Használat: mindennapi használat (sajnos ez az állapotában is tükrözõdik).



2009_Velence Kis cipekedés A saját gyártású olajfilterem, beszerelve. Az ÚJ Motor

Fórum

Partnereink



 

Közelgõ találkozók

Képek

  • Második Kispolskim
    gyenis96

  • BeLeS
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

  • TaylorTom

Hirdetés