Fiat126.hu - 2017. November 23. Csütörtök, Kelemen, Klementina napja van.
 

Cikkek - Vásárlási tanácsok



Megjegyzés: a cikk megszülette óta a számok kicsit változtak, konkrét eseteket kéretik megkérdezni vagy tőlem, vagy valamelyik levlistától.
Mindazonáltal, a cikk teljesen korrekt "szakmai" szempontból, ezért így is megállja a helyét :) - nyuszy



Nagyon sokan érdeklődtek a levlistán, hogy mit nézzenek meg, ha fityót akarnak venni, mire érdemes odafigyelni. Ez adta az ötletet, hogy készítsek ebből is egy cikket. Vegyük sorba.
Először is, nézz bele a pénztárcádba. Ezzel már nagyon jól be tudod határolni a lehetőségeidet. Ehez vedd hozzá az autókhoz való hozzáértésed, illetve azt, hogy mennyire szeretnél hozzájuk érteni a továbbiakban. A két halmaz egy nagyon jó kis metszetet ad. Nézzük, hogy miért.

Ma a fityók ára 20000 és 300000 között mozog. A 20000-esen valószínűleg műszaki sincs, a 300000-es pedig tuti állapotú, talán egy kis tuning is befigyel. Állapottól függetlenül rá kell költened az autóra első körben kb 50000-et (átírás 30000, kötelező javítások kb. 20000 (erről még írok később)). Emellett nem árt, ha van még tartalékban, az autó állapotától függően 50-100000 Ft-od, hogy ne gatyásodj le az első hónapokban a javításoktól. Ez utóbbi költséget tudja nagyon lecsökkenteni, ha van némi affinitásod az autószereléshez. Megijedni nem kell, a fityónál csak a trabi primitívebb javítási szempontból, de arra nem árt előre felkészülnöd, hogy (legalábbis az első időkben) nem lesz olyan 1000 km, ami alatt nem kell vmin javítani, igazítani egy keveset. Amúgy a fityóalkatrészek a nagyon olcsó kategóriába tartoznak, csak a szerelők szoktak sokat elkérni óradíjkent, mert, mivel kicsi és várhatóan öreg autó, elég munkás a javítgatása (hozzáférés alkatrészekhez, berohadt csavarok, stb). No, remélem azért nem tántorítottalak el. A fityó igenis egy nagyon szerethető autó (persze időnként meg nagyon utálható... :) ).

Miután számba vetted szakértelmed és az előbbieket, nagyjából kirajzolódik szemed előtt, mennyit tudsz magára az autóra szánni. Én azt szoktam mondani, kb 200-230000-et érdemes rászánni, de annyit érdemes. Vállalkozóbb szelleműek választhatnak a 130-170000-es kategóriából is. 170000-ért jó fajta '86-ost, vagy rosszabb állapotú '88-'89-est kapsz. 230000-be már egy igen jó állapotú '90-es is belefér. Ha olvastad a fityó történetét, akkor tudod, hogy 2000-ig gyártották. De azt is tudod, hogy Magyarországra csak 1990-ig importálták, így ennél újabbat találni enyhén szólva nehézkes, de ha találsz is, meglehetősen gyanús...

A korosztály kiválasztásánál nem csak az árat érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy te melyik fajtát szeretnéd magadnak. Talán furcsán hangzik, de a szoci fityó gyártása alatt is történtek fejlesztések. Röviden szólnék ezekről az átalakításokról, lényegesek.

Az első széria 1977-től 1984-ig tartott. Ezen belül is volt 2 fajta. A legelsők még az amúgy is gyengénél még gyengébb és kisebb, 600-as motorral készültek. De még ebben az időszakban áttértek a 650-es mocira. A 600-ast senkinek semmiképp nem javasolnám, de én személy szerint amúgy sem választanék ebből az időszakból. Jellemzőjük a régi műszerfal, a króm lökhárítok, a kúpos felnik. Alapvetően csak szakiknak és műgyűjtőknek ajánlanám. Nincs velük több gond mint a többivel, de a kúpos felni sok gondot okoz (pl. nagyon kevés olyan gumiszervíz van, amelyik tud ilyen felnit centírozni). Emellett ezek az autók már megfelelően öregek ahhoz, hogy nagy eséllyel rohadjon vhol a futómű is. Ráadásul ehhez a futóműhöz gyengébb fékrendszer is tartozik, és nem tudod a felniket kicserélni tömlő nélküliekre (hogy ez miért érdekes, majd még írok).

A következő időszak az átalakulás időszaka volt, 1984-től 1989-ig tartott. Ezen belül nagyon sok változást ért meg a fityó. 1984-85-ben kicserélték az ütközőket műanyagra, a fékrendszert megerősítették, és a felni is felvette a FIAT szabvány méretét a 4x98-ast, így kvázi csereszabatos lett. Ez azért jó, mert meg tudsz szabadulni a tömlős gumitól azzal, hogy mondjuk ráteszel egy zsiga felnit peres gumikkal (váltóméretre vigyázz!). Alapvetően nem lenne gond a tömlős gumival, csak sajnos gyárilag a felniket nem kezelik le, csak sima műanyag festékkel megfestik. Ez azután elkezd rohadni, kis darabkák válnak le róla, és állandóan kilyukasztják a tömlőt. Nekem volt olyan, hogy egy héten 3x kellett ugyanazzal a gumival gumishoz mennem. Egy idő után már nem szórakoztató a kerékcsere... Ja, és ne felejtsük el, hogy a kúpos felni helyére elég nehéz alufelnit is találni, már ha ez számít vmit... :)

1987-ben új műszerfalat kapott, rákerültek az oldalsó műanyag díszlécek, függőleges rácsozású lett a légbeömlő, átalakították a gyújtást duplatrafósra, így megszabadult az autó a gyujtáselosztótól (elvileg egyel kevesebb hibaforrás, de a tapasztalatok szerint a régi trafó tartósabb volt. Mondjuk azt el kell ismerni, hogy a rotor az elosztófedéllel elég sok hiba forrása lehet, ráadásul a duplatrafós megoldással a hibakeresés is egyszerűbb).

1988-89-ben nagyobb légbeömlőt kapott, generátoros lett (ez szintén egy fontos dolog, mivel a dinamó igen alulméretezettre sikerült), és az indítómotort is lecserélték a kulcsos megoldásúra.

Ezek voltak tehát a lényegi átalakítások. Én vagy egy jó állapotú 1986-ost, vagy egy jó állapotú 88-90-est javasolnék megvételre. Attól függően, hogy a régi vagy az új műszerfalat részesíted-e előnyben. Ez lehet, hogy furán hangzik, de pl. én is sokkal jobban szeretem a régi műszerfalat, mert sokkal jobb dolgok hozhatók ki belőle. Alapból az új mutatósabb, de valahogy egy kicsit snassz. Ez persze csak egy vélemény. Ettől függetlenül, akármelyik évjáratot választod, jó, ha a végeredmény generátoros lesz, már ha nem akarsz télen tologatni... :) Egyébként nem kell megijedni, egy használt generátor beszereléssel, egyéb tartozékaival együtt is kijön kb 15000-ből, úgyhogy ha veszel egy tuti 1986-ost 170000-ért, és belerakatod a gencsit 15000-ért, még mindíg csak 185000-nél tartasz, abból pedig csak egy rosszabb állapotú 1990-est kapsz. Mondjuk így gondolkodva vehetsz egy tuti állapotú 1983-ast mondjuk 120000-ért, átalakíttathatod a futóművet 50000-ért, vehetsz bele gencsit 15000-ért, és ugyanúgy 185000-nél tartasz. Ez a megoldás akkor lehet esetleg érdekes, ha a króm lökőst jobban szereted. Persze lehet, hogy akkor már inkább jobban jársz egy 1986-ossal, amire bontóban szerzel úgy 5000-ért króm lökhárítót... No, ez az eszmefuttatás csak azért volt itt, hogy bemutassam, az időközbeni átalakítások annyira kicsik voltak, hogy ha van rá pénzed, bármikor át tudsz alakítani akár egy 1980-as fityót is 1990-esre. Az átalakításban a legnagyobb nehézséget a műszerfal cseréje okoz.

Ha az előbbiek alapján sikerült eldöntened, hogy melyik évjárattal szeretnél foglalkozni, elkezdhetsz körülnézni. Nézzük, mit nézz meg a kiszemelt fityón.

Először mindenképp nézd meg a kasztni állapotát. Ez talán a legfontosabb, mégpedig azért, mert a fityó javításának legdrágább része a kasztnizás és festés. Egy teljes kasztnizás kb 40000 körül szokott kijönni, egy teljes festést 80-100000-ből lehet megúszni, ha nincs ismerősöd. Így én azt mondom, egy rendesen rohadó fityóval csak az foglalkozzon, aki amúgy is azt tervezte, hogy egyedi színűre fújatja, különben igen drága mulatság. Egyébként elmondható, hogy ahol lehetséges, ott a fityó tud rohadni. Legjellemzőbb a sárvédők és a küszob rohadása, de gyakran rohad az ajtó és a csomagtartó alja is (a pótkerék alatt eldugulnak a vízleeresztők és megáll benne a víz). Ha a sárvédő elrohadt, nagy valószínűséggel javítani kell a doblemezt is. Hajtsd fel a pedálok alatt a szőnyeget is, ha nincs leszigetelve jól a szélvédő, ott is szokott rohadni. Ha a szőnyeg alatti filc nedves, az már erősen gyanús. Amúgy a kasztnielemek nem drágák (első sárvédő 2700, hátsó 3500, stb), de az óradíj ugyanannyi, mint egy nyugatinál. Meg hát a festék se lesz olcsóbb, mint egy Suzukira, hacsak nem Neolux-al akarod lefújni. De ugye nem? :) És ha már a kasztninál tartasz, azt is vizsgáld meg, volt-e vmi sérülés rajta, mert egy nagyobb karambolt bármennyire raknak rendbe, azért elcsavarodhatott a futómű, stb, azt meg már nem lehet többé emberi áron rendberakni.

Ha úgy látod, részedről elfogadható a kasztni, nézd meg a futóművet. Először vizsgáld meg akormányművet. Ha jó a holtjáték, ok. Ha nem, akkor nézd meg, hogy a kormányszerkezet, ha az egyéb elemek okozzák (gömbcsukló, stb). Ha az előbbi, az gáz, mert nagyrészt csereérett, és úgy 15000. Az utóbiak nem vészesek. Jó, ha nem lóg a segédkormány. Az nem túl nagy gond, ha rossz a kerékcsapágy 2-3000/db, de a függőcsapszeg ne legyen berohadva, mert az életveszélyes. Ezt a nehezen forduló kormányból lehet észrevenni. Ez azert is gond, mert akkor ez csereerett, es ha normalisra akarod megcsinalni, akkor az anyag 7000/db. Persze meg lehet oldani 3000/db-ból is, csak az nem lesz olyan tartós. Azt is nézd meg, mennyire lóg a függőcsapszeg. Ha már csereérett, akkor lásd az előző mondatot. Ha még nem vészes a lógása, nem gond. Megcsináltatni nem érdemes, csak műszakira, vagy ha már tényleg nagyon lóg, mert az első 200km-en úgyis újra lógni fog. Nézd meg azt is, az egyes futómű alkatrészek mennyire rohadtak (hátsó lengőkar, stb), nem túl drága (7000HUF), de utal a tulaj autóval kapcsolatos gondolkodásmódjára... Ja, ne felejtsd el ellenőrizni a felnik és gumik állapotát, mert ott ugye csak csere lehetséges.
Próbáld ki a fékrendszert. Nem valószínű, hogy egyenletesen fog fogni, mert azt elég nehéz egy fityónál belőni, de ha már nagyon nem fog, az megintcsak a tulajt minősíti. Amúgy ha nem működik rendesen, az sem vészes, mert kb 20000-ből gyakorlatilag a teljes fékrendszer kicserélhető, de akkor ez legyen az első, amit megjavítasz (főfékhenger 3500, fékmunkahenger 900, fékpofagarnitúra 1500, fékdob 2500).
Nézd meg a kuplung holtjátékát. A szerelők nem nagyon szeretik a fityó kuplungtárcsát cserélni, pedig nem nagy meló, az anyagár kb 3-5000 Ft.
Próbáld ki, hogy ha bezártad a kormányzárat, nem akad-e a kulcs nagyon, amikor ki akarod nyitni. Ez arra utal, hogy eltörött a gyujtáskapcsoló belseje, teljes cserét igényel, anyagár kb 5000Ft, kicserélni kb 1 óra.
Nézd meg, milyen könnyen veszi a váltó a fokozatokat. A gyenge pontok az 1-es, 3-as, rüki. Ha a rüki helyett a 4-est veszi be, az nem gond, egy 300Ft-os alkatrész lazult le. Ha nehezen veszi az 1-est, 2-est vagy 3-ast, esetleg ki is ugrik belőlük, akkor az már gázos, nemsokára fel kell újítani, vagy cserélni. Mindenesetre 20000 alatt nem fogod megúszni.
Jó, ha nincs eltörve a vezetőülés rugója, kényelmesebb az ép ülés... :)
Ellenőrizd a lámpák működését, keresd a kontakthibákat. Nem drágák az alkatrészek, csak egy kontakthibát megtalálni elég gázos. Gyenge pont a kormánykapcsoló, ha a lámpák nincsenek lerelézve, hajlamosak az érintkezői beégni. Általában azzal jár, hogy a tompított eltűnik, csak refi és helyzetjelző van. Sajnos nem, illetve csak nagyon nehezen javítható, 5500Ft. És ha már az elektronikánál tarunk, próbálj meg rájönni, mikori az akksi. Ha 3 évesnél öregebb, akkor lassan esedékes lesz a csere, feltéve hogy nem egy csodaakkuval van dolgod... :)
Ha a motor alapból jól működőnek hangzik, akkor nem sokat tudsz róla meghatározni, csalóka. Jó, ha nincs kartergáz, egyenletes a járás, nincsenek fura zörejek (leesett turbina, stb). Ha van rá lehetőség, csináljatok egy kompressziómérést, sokat meg lehet tudni belőle. Szokták mondani, hogy figyeljük az indítást, milyen könnyen pöccen. Van benne vmi igazság, de egy rosszul beállított gyújtás is okozhatja, azért meg nem érdemes elvetni. Az se baj, ha nincs olajjal elárasztva a motortér, jobb a porszáraz... :)

Hirtelen ennyi jutott eszembe, ha lesz még vmi, természetesen bővíteni fogom a listát.
Ha megvetted és átirattad, van egy-két apró szerelés, amit mindenképp végezz el. Nem drágák, nem nehezek, de sokat számítanak.
A következő szereléseket akkor is végezd el, ha a tulaj azt mondja, most csinálta. Nem éri meg a kockázatot.
Cseréld le az olajat (2.5l, kb. 1000/l), cseréld ki a gyertyákat (javaslom az NGK-t, 600/db, de csak 2 kell), légszűrőt (350), vezérműláncot (2600), pucold ki az olajszűrőt (centrifugál szűrős, nem kell cserélni). Cseréld ki a megszakítót (300), ha rotoros, akkor a rotort (200) és az elosztófedelet (600) is. Ha elég kopottak a gyújtókábelek, azokat is érdemes (1000). Állítsd be a gyújtást, a szelephézagot, az alapjáratot, a benzín-levegő arányt. De első lépésként szerezd be a fityóbibliát. Ez egy kicsit nagyobb mint A4 formátumú, kb 300 oldalas szerelési kézikönyv, pl. a Pólus műszaki könyvesboltjában is kapható 3000Ft körül.

Remélem, tudtam segíteni. Biztos, hogy kifelejtettem vmit, de egyrészt ha kiderül, pótolom, másrészt már ennyi mindent megnézni is elég izzó... :) Alapigazság, hogy nézz meg mindent, amit más autóknál is szoktak nézni, és jó, ha van veled egy másik szakértő is.


Qrucz, 2002. 09. 15.

Fórum

Partnereink



 

Képek


  • Buster17

  • evasara
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés