Fiat126.hu - 2018. Február 19. Hétfő, Zsuzsanna napja van.
 

Cikkek - Tudásbázis - FAQ



Itt megpróbáljuk összegyûjteni a rendszeresen felmerülõ kérdéseket ömlesztve, a rájuk adandó rövid válasszal együtt. Természetesen egyenként mindegyik kérdésrõl külön cikket lehetne írni, így ha valamirõl többet szeretnél tudni, kérdezz! A gyûjteményt folyamatosan bõvíteni fogom.

Létezik-e Pókhoz 5 sebességes váltó?
A válasz az, hogy nem igazán - legalábbis szériában sosem gyártottak ilyet. Kisiparilag készültet be lehet szerezni, olyan 200 kHUF magasságában, illetve lehet szerezni átépítõ kitet, de az is százezres tétel.

Igaz nem lesz 5 sebességes, de gazdaságosabb megoldás a BIS váltója. Az többé-kevésbé kompatibilis, 20 kHUF környékén beszerezhetõ, és hosszabbak a fokozatok, így kevesebbet pörög a motor. Ez utóbbi megoldás viszont azt eredményezi hogy nehézkesebb lesz a gyorsulás, igazi haszna olyan kisautónál van, ami gyakran teljesít szolgálatot országúton. Az áttételek közti különbség kb.: 11%.

Mi az a 'BIS' (teljes/hivatalos nevén: FIAT 126 BIS)?

Egy 1987-1991 -ig gyártott Pók-alfaj, amit kizárólag lengyelországban gyártottak (akkor is ha "eredeti olasz" :) ). A motort lecserélték egy 700 cm3-es vízhûtésesre, amely elfektetve és süllyesztve került beépítésre. Fölötte kis csomagtartó is helyet kapott, felfelé nyitható hátsó (harmadik, gázteleszkópos) ajtóval. Fogasléces kormánymûvet, automata biztonsági övet, radiátoros fûtést, 13" -os felniket (tömlõ nélküli gumikkal), esetenként nyitható hátsó ablakokat és hátsó ablaktörlõt kapott. Lökhárítója nagyobb, követi a karosszéria vonalát. Hazánkban elég ritka (párszáz db üzemel idehaza a több tízezer "normál" között), nehéz hozzá alkatrészt beszerezni, és a szerelése is elég macerás. Motorikusan egy kéttorkú karburátor (gyorsító, hidegindító dob), plusz depressziós elõgyújtás szabályzó adja a pluszt, a meghajtását tekintve pedig hosszabb áttételt kapott a diferenciálmû áttételének megváltoztatásával.

Pár urban legend:

-"Az én BIS -em akkor is 1979 -es..."
Gyártási évek: 1987-1991.
Anno a Merkur megszûnte után kerültek BIS -ek az országba, valaki(k) magánimport keretében honosítottak párszáz példányt. Ezek régi autók papírjaira "ültek" (akkor még létezett a karosszéria csere), egy KPM -es átalakítási engedély kíséretében. Ezért a forgalmijukban elõfordulhatnak eléggé lehetetlen adatok. :)
-"Akkor is eredeti olasz"
Az olasz gyárak 1987 -re (mire gyártásba került a BIS) rég elfelejtették a 126 -os típust. Több dolog is van, amiért sokan szánalmasan képesek azt hinni hogy tényleg ott készültek:
-Fiat emblémák a Polski Fiat helyett: küszöbön állt a lengyel FSM gyárak FIAT kézbe kerülése. A BIS és utódaik (Chinquecento, Seicento, új 500 -as, valamint a léges utolsó generációja, az Elegant) már ennek megfelelõen nem Polski név alatt futottak ki
-ezeket a kisautókat a Fiat adta el, bár nem õk gyártották
-a hazai import gépek közül sok olaszországból került hazánkba - természetesen csak használtan.
-"Eredeti Lancia motoros" (lásd motor blokkon szereplõ FIAT - Lancia felirat)
A motornak az égadta világon semmi köze a Lancia -hoz, a blokkon szereplõ feliratot kivéve. Ha érdeklõdsz a Lancia -nál a motor iránt, természetes reakció lesz, hogy semmit nem tudnak róla, még a létezését is letagadják.
Lengyelországban épült fel a BIS motorokat gyártó üzem, és javarészt FIAT érdem a tervezés (+ minimális lengyel). Hogy mégis miért szerepel a Lancia név mégis a blokkon, ahhoz elég ha bekukkantasz egy Tempra, Punto, stb. FIAT autóba, ahol szintén ott találod ezt a jelzést - és azokat sem a Lancia gyártotta...

Milyen sportülés rakható be?

Legegyszerûbben a Pókhoz kapható sportülés, amit 25 kHUF/pár környékén be lehet szerezni újonnan. Ha ez nem tetszik, akkor gyakorlatilag bármilyen ülés berakható, ami szélességre elfér, de neked kell megoldani a sín átalakítását. Mûszakin elvileg szeretik a gyári üléseket, de ha nem azok vannak benn, célszerû nem összetákolni az egészet, és a dönthetõsége (hátsó ülésre beszállás miatt) maradjon meg.

Lehet-e kapni hozzá spoilereket?
Igen. Ami relatíve könnyen beszerezhetõ, az az elsõ szoknya (5 kHUF), a küszöbspoiler (5 kHUF/pár), és a reaktorfedélre való szárnyacska (5 kHUF).
Minden egyéb esetleges és drága.

Át lehet-e alakítani a bowdenes indítású Pókot kulcsosra?
Igen. Elsõ körben szerezni kell egy behúzótekercses önindítót (5-10 kHUF), felrakni a régi helyére. Utána a gyújtáskapcsolót ki kell cserélni az újabbra, és abba bekötni az önindító vezetékét.

Nehéz tekerni a kormányt, mit tegyek?
A függõcsapszegeket kell megzsírozni, súlyosabb esetben kicserélni. Ha még nem csináltál ilyet, és nincs hozzá szerszámod, célszerû szerelõre bízni.

Mennyit fogyaszt a Pók?
Nagyon használatfüggõ. Országúton óvatos, öreguras vezetéssel (60-70Km/h) akár 4 liter környékére is le lehet menni, városban a 7 sem túl sok. Átlagosan 5-6,5 liter között szokott lenni a fogyasztás (90-...Km/h). Ha 7 liter fölött fogyaszt a kocsid rendszeresen, akkor valószínûleg folyik valahol a benzined. A BIS esetében 90-110Km/h tempónál 5 liter körül van a fogyasztás, öreguras vezetés esetén kevesebb.

Mennyi a Pók végsebessége?
Típustól és állapottól függ. A régi, nem E verzió ('86 -ig) végsebessége valahol 100 km/h környékén van, az újabb egyedeké 110-130 körül. Ha ettõl jelentõsen eltérõ értékeket tapasztalsz (pl. nem megy 80-nál többet), akkor vagy nagyon rossz állapotban van a motor, vagy a karburátor illetve a gyújtás beállításai rosszak.

Rohad a kocsim, mennyibe kerül a javítás?
Ha nem akarod hosszú távon megtartani, akkor túl sokba :) Egy rendes körbekasztnizás (sárvédõk, küszöbök stb.) 60-120 kHUF, egy fényezés pedig 70-150 kHUF magassága.

Lehet-e tuningolni a Pók motorját; mennyire?
Igazából túl sokat nem szabad várni tõle. Sportkipuffogóval, hengerfej-síkolással és egyéb apróságokkal összesen max. pár lóerõ pluszt lehet elérni. Ha komolyabb eredményt akarsz, akkor komplett motorátépítéssel 40 lóerõ környékén ki lehet jönni, de ez több százezres tétel! A Pók nem versenyautó, és nem is gazdaságos azzá tenni. Nagyobb motort lehet bele rakni (elvileg, de gyakorlatilag már nem), de az még költségesebb, és az engedélyeztetése is macerás (gy.k.: hazánkban ez a lehetetlenséggel határos).
Létezik még egy elõszeretettel alkalmazott módszer, amikor a hengerfejet cserélik a Panda30 -aséra, és kapja mellé a hozzá való kéttorkú Weber30 -as karburátort. Ezt egy sport vezérmûtengellyel kombinálva megközelíthetõ papíron a 30LE, viszont célszerû ezzel párhuzamosan egy motorgenerált is megejteni, mivel a megnövekedett teljesítményt nem biztos hogy jó néven veszik az öregecske, kopott alkatrészek... :)

Emelkedõn csörömpöl a motor, mi okozza?
Általában túl nagy elõgyújtás, túl nagy szelephézag vagy a motor túlmelegedése okozza. Ha máskor is hallani, akkor kopott vezérmûlánc illetve valamilyen burkolat elszabadulása is ludas lehet.

Ha sokat mentem, és leállítom a kocsit, akkor (üzemmeleg motornál) csak sokára hajlandó újra beindulni, mi okozza (léghûtéses pókok)?
99% hogy túl kicsi szelephézag. Érdemes beállít(tat)ni, mert 5 perces mûvelet, és késõbb odáig vezethet, hogy fél órát vagy még többet kell várni, mire újra beindul.

Hány fokra kell állítani a statikus elõgyújtást?
A gyári érték a 10°, ám kocsitól és vezetési stílustól változhat. Nagyobb elõgyújtás (valamelyest) kisebb fogyasztást, jobb végsebességet, rosszabb gyorsulást, kisebb elõgyújtás pont az ellenkezõjét eredményezi.

Hidegben nem akar beindulni a kocsi, de ha mégis elkapja és tud pár fordulatot üzemelni, melegedni, utána normálisan beindítható (BIS pókok)?
Szelephézag túl kicsit, "elfogyott".
A BIS gyári szelepemelõi valami érthetetlen oknál fogva nem azonosak a léghûtéses társaiéval. A szelephézag elfogyásakor hidegre ellentétesen reagálnak, és ha túl kicsi a hézag, fõleg télen hajlamos kitámasztani a szelepeket. Amint sikerült gyújtani, melegedni, elkezd megjelenni a szelephézag, lesz kompresszió hogy onnantól normálisan üzemel a motor.

Fóliáztatni szeretnék. Mit szabad és mit nem?

Hivatalosan a nem vezetõ melletti (jobbra és balra) ablakokat, valamint az elsõ szélvédõt a napellenzõ alatti részen nem lehet.
Szabad viszont az oldalsó / hátsó ablakokat, valamint a hátsó szélvédõt is, illetve az elsõ szélvédõt fentrõl a napellenzõ által letakart részig.

Nincs fûtés a pókomban...
Ajánlott olvasmány: :) (katt ide)

Miért kell relézni, mi is ez...?








Tulajdonképpen tehermentesíti a kormánykapcsolót, így az elviekben hosszabb ideig fog szolgálni. Egy relé kerül a kapcsolásba, onnantól a relé lesz az ami a nagy áramokkal fog dolgozni. Megoldható házilag is, de létezik lengyelbõl beszerezhetõ, egyszerûen beszerelhetõ fajta is.

Amennyiben saját magad szeretnél fabrikálni, nem pedig a készet csak beépíteni, az alább cikket olvasd át.

Hallottam hogy létezik fûtõventi gyárilag a pókba. Hol lehet ilyet kapni?

Gyárilag nem létezik fûtõmotor a léghûtéses pókokban. Viszont létezik egy ventilátor amit a csomagtartóban a megfelelõ helyre be lehet szerelni, és ezzel páramentesíteni lehet az elsõ szélvédõt. Ehhez természetesen tartozik egy kapcsoló is, nagymûszerfalas gépeknél ez a jobb oldali kapcsoló sorba beszerelhetõ.
BIS -eknél ez gyárilag be van szerelve, rögtön a radiátor mellé (így meleget is tud tolni, a fûtése így mûködik).
A gyári kapcsolóknak két fajtája van: a léghûtéses modellekhez 1 állású, a BIS -hez pedig kétállású kapcsoló tartozik (a venti határozza meg, mi kell hozzá, mivel a BIS egy plusz ellenállással oldja meg a második fokozatot).
 

Fórum

Partnereink



 

Közelgõ találkozók

Képek


  • Tomi126p

  • balint

  • Robi
  • 32 éves lett
    Gábor

  • hubo

Hirdetés