Fiat126.hu - 2017. Szeptember 24. Vasárnap, Gellért, Mercédesz napja van.
 

Cikkek - Hogyan polírozzunk alufelnit



Megpróbálok egy kis segítséget nyújtani mindazoknak, akik felni polírozásra adják a fejüket. Remélem sikerül.
A cikk, saját tapasztalataimat foglalja össze a téma kapcsán, valamint az általam talált, s használhatónak vélt internetes oldalakat, munkaeszközöket, segédeszközöket foglalja magába.

Miért polírozzunk?
Mert a tárgyak felületét fényessé simábbá tesszük, ami egyfelől esztétikai élményt nyújt, valamint a későbbiekben a tisztítást is megkönnyíti, felnik esetében pedig emeli az összkép hatását.

Polírozásról:
A polírozás egy finomcsiszolási művelet. Célja, különböző tárgyak fényesítése.
Szerszáma a polírozó paszta, ami egy emulgálószerbe, pasztába homogénen bedolgozott csiszolószemcse halmaz. Ez a paszta a munkadarab és egy segédeszköz (pl. rongykorong) között elhelyezve, csiszolásjellegű folyamatban főként a felület kikészítésére alkalmazható.
Segédeszköze a rongykorong, amely egy a polírozáshoz használt gyorsan forgó szövet-, vagy filclapka rétegekből összeállított korong alakú eszköz.
Gépigénye, bármely forgómozgást létrehozó gép, melynek teljesítménye és fordulatszáma megfelel a végzendő művelethez. Ilyen lehet például a fúrógép, a fordulatszám-szabályozós sarokcsiszoló, vagy az egyenes-csiszoló.

A polírozás lépcsői:
  Tisztítás: Az olaj, zsír, fékpor, homok letisztítása, eltávolítása mosófolyadékkal vagy (fék)tisztító spray-vel és mikroszálas törlőkendővel.
  Csiszolás (ha szükséges): Történhet fíbertárcsával, tépőzáras tárcsával, lamellás koronggal. A durva karcok eltűntetésére a P100 szemcsefinomságú az ajánlott, finom karcok eltűntetésére a P180 szemcsefinomságú, a polírozás előkészítésére a P320 – P400-ig szemcsefinomságú anyag ajánlott.
  Polírozás: Nemvas fémeknél sűrűn varrott rongykorong és polírozó paszta, vasfémeknél szizálkorong és polírozó paszta használandó.
  Fényezés: Nemvas fémeknél ritkán varrott, finom rongykorong és tükrösítő paszta, vasfémeknél ritkán varrott, színes rongykorong és tükrösítő paszta használata ajánlott.
  Felületkonzerválás: A polírozó paszta maradványok eltűntetése tisztító spray-vel, alkohollal, esetleg nitrohígítóv al, mert az mindenre jó ( :) ) és mikroszálas törlőkendővel.

Fontos:
Első és legfontosabb dolog az egészben, hogy kellően elszántak legyünk, ugyanis ha a 4 felniből csak 1-et, vagy 2-őt polírozunk ki, az elég bután fog mutatni a későbbiekben. ;)

Jó ha van :
   fúrógép,fúrógép
 védőszemüveg, védőszemüveg
 porvédő maszk, porvédő maszk
 védőkesztyű, védő kesztyű
 zárt ruházat munkaruha
(mivel a szálló alumínium por mindenhol utat talál magának, hogy a bőrünkre rakódjon, s nem könnyű feladat később ezt eltávolítani.) A fúrógép hasznunkra lehet, hogy ne kézzel kelljen minden egyes mm-ét letisztítani a felniknek, valamint a polírozás során szükség van a magas fordulatra (alumínium esetében kb 7000-9000 ford./perc).
A felnik letisztításához (gyári szórógitt, gyári fényezés, gyári lakk eltávolításához) használhatunk vegyi anyagot (kromofágot ecsetelős-pepecselős felhordással), valamint durva csiszolóvásznat, majd fokozatosan kell ezeket finomítani.
Érdemes hát beszerezni a felület előkészítéséhez:
kromofágot kromofág
csiszolóvásznakat csiszoló papír
80-as, 120-as, 240-es, 360-as, 400-as szemcseminőségben, esetleg történhet még fíbertárcsával,
tépőzáras tárcsát tépőzáras tárcsa
lamellás korongot lamellás korong
ha a felület, hozzáférhetőség engedi.
Ezekkel fokozatosan kell haladni a durvától a finomabb felé, s minden egyes szemcseváltásnál érdemes letisztítani a felületet, hogy ne a fentmaradt szennyeződést dolgozzuk bele folyamatosan a polírozni kívánt felületbe, mert az nem könnyít a dolgunkon.
Szükség van még:
 rongykorongokra rongykorong 
polírozó pasztára polírozó paszta
tükrösítő pasztára tükrösítő paszta
alkoholos tisztító folyadékra  clean
esetleg nitrohígítóra nitrohígítónitrohígító2
fúróba fogható fiber tárcsa támasztó tányér gumitányér
 asztalra szerelhető fúrógéptartó fúrógép befogó
 ezáltal nem a fúrógépet kell forgatni majd a flenik körül, hanem egy fix forgáspont körül lehet majd mozgatni a felniket, ezáltal kialakítva egyenletes felületüket, valamint később fényüket.

Mindíg ügyeljünk a munkavédelmi előírások, szabályok betartására!!!
Tudom ez kicsit unalmasan hangzik, de jó tisztában lenni azzal, hogy egy forgómozgást végő gép közelében végezzük a feladatot szinte folyamatosan, valamint sok a szálló festék, lakk, és alumíniumpor, ami a szemünkre nézve ártalmas, bőrünkre nézve sem kedvező, belélegezni sem érdemes, mert a várt hatás alulmúlja elvárásainkat...

Lépésről-lépésre:
 Első lépésben el kell távolítani a felnikről a gyári fényezést, lakkot, szórógittet, magyarul fémtisztára pucolni kromofággal, nitrohígítóval, majd felcsiszolni ha szükséges, közben az esetleges mélyebb sérüléseket kicsiszolni, mert ha ezek benne maradnak nem lesz tökéletes a felület, hiszen ezek a karcok később is látszódnak majd. Ráadásul egy tükrös felületen erősebb kontraszttal jelentkeznek ezek a hibák. Erre a felület előkészítő lépésre tökéletes a 80-as, 120-as papír, ez kellően durva hozzá. Tröténhet géppel is, kézzel is. Ez utóbbi nem túl haladós, de cserébe bármikor leverheted a kezedről, ujjaidról a bőrt, esetleg a körmöd, viszont van olyan hely, aminek az eléréséhez még így is bűvészmutatvány kell majd, vagy esetleg rögtönözni kell egy gyors szerszámot, mert az elérni kívánt részbe nem fér be esetleg az ujjunk egyike sem.
 Következő lépésben lehet megszüntetni a mélyebb barázdákat, karcokat amik esetleg az első lépés során keletkeztek, vagy már nem túl mélyek, de eredetileg benne voltak a felületben egy-egy régebbi sérülés következtében. Erre a felület kezelésre alkalmas a 220-as papír. Szintén történhet géppel is kézzel is. Ebben a minőségben még van esélyed, hogy találsz fúróba fgoható lamellás korongot, de az ettől finomabb már ritka mint a fehét holló. Tépőzáras tárcsára rögzíthető kivitelben szinte nincs határ, bármi beszerezhető egy jobban felszerelt barkács boltban.
 Ezt követi a finom csiszolás, a polírozás előkészítése, amivel tovább csökkentjük a felületi karcokat, természetesen ezzel is minden helyen, mint ezt megelőzően is, máskülönben nem ér semmit az egész. Erre a finom csiszolásra alkalmas a 360-as papír, történhet kézzel (személyszerint ezt ajánlom, mert könnyebb mint forgógéppel egyenletes felületet kialakítani), de történhet géppel is, ami jelentősen csökkenti a ráfordított időt.
 Majd ezt követi a szinte már polírozásnak nevezhető felület finomítás, amire a 400-as papír tökéletes, s szintén történhet kézzel is, géppel is  Amikor ezzel végeztünk már láthatjuk magunkat a frissen kialakított felületben, de az esetleges ráncokat magunkon még sajnos, vagy szerencsére nem vehetjük észre, mivel a felület még elég ködös, matt.
 Minden lépés között el kell távolítani a szemcséket, port, szennyeződést a felületről, máskülönben ugyanezt dolgozzuk bele a felületbe lépésről lépésre. Ez vonatkozik a későbbiekre is.
 Ha ez megvolt, akkor jöhet a fúróba fogható rongykorong, valamint a fúrógép asztalra rögzítése, s elkezdhetjük felhordani rá a polír-pasztát alacsony fordulaton, hogy kellően beletapadjon a rongy pólusaiba, majd bele is hűljön, hogy ezáltal polírozhassuk magas fordulaton a kezelni kívánt felületet. Itt már végképp fokozatosan érdemes haladni valamiféle fix terv szerint, hogy honnan indulunk, és merre tartunk.
Ez az a lépés, amelyet követően ismét kedvünk támad az egészhez, s elfelejtjük mindazt, hogy mennyi szívás van a felület előkészítésével, durva csiszolásával, stb. Amikor ezzel végeztünk már tükrös felületet kaptunk, ami már majdnem kellően tökéletes, de még mindig nem az igazi, mert kell hozzá egy tükrösítő pasztás polír még, hogy tökéletes legyen valóban. Természetesen másik koronggal kell felhordani, s a polírozást elvégezni, valamint a két lépés között, és a végén szintén tisztítani finom kendővel. Ekkor tudjuk eltávolítani a felíratokba, furatokba beült pasztamaradványokat is, amik polírozás közben megülnek a felületi szintkülönbségek miatt.
 Nekem a 13-as felni garnítúra teljes polírozásához a felület előkészítéssel együtt hozzávetőlegesen összesen egy hét kellett, úgy hogy nem minden nap tudtam vele teljes napot foglalkozni, sőt volt hogy kimaradt egy nap, valamint az asszony is nagy segítségemre volt, mert a kezem alá dolgozott.
Esetemben az hátráltatta a munkát, hogy olyan a felni kialakítása is, amivel nem egyszerű dolgozni, mivel sok küllős, peremes, kúpos, középpel rendelkező, s mindezek olyan szögeket zárnak be egymással, hogy géppel sok helyen szinte elérhetetlen, megközelíthetetlen, hozzáférhetetlen. Így nekünk is maradt a kézi csiszolás, ami nem túl kecsegtető, nem túl haladós. A felület sem lett 100%-osan tökéletes, mivel ez volt az első ilyen jellegű polírozásom, valamint a 400-as papír után még lehetne finomítani, de nekem már sem kedvem, sem lelkesedésem nem volt hozzá, mivel minél hamarabb szerettem volna már készen látni.
Amit érdemes tudni a dolog kapcsán, hogy a felniket eltérő árakon polírozzák, eltérő időre vállalják. Nálunk speciel már sokallottam a 40.000.-es polírozási költséget egy 13-as felnigarnitúra esetében, valamint a közel 1,5-2 hónapos vállalási időt. Ráadásul valahol egyfajta kihívás is volt az egész számomra, mivel sok mindennel úgy vagyok már, hogy ha más megtudja csinálni, akkor nekem is sikerülhet. Anyagköltség tekintetében a már említett 40.000.- Ft feléből, azaz 20.000.- Ft-ból megúsztam a dolgot, ami valójában még ennél is sokkal kevesebb, mivel maradt mindenből. Maradt a papírokból, vásznakból, korongokból, pasztákból, valamint megmaradtak azok a segédeszközök amiket jó eséllyel csak egyszer kell megvásárolni, a tépőzáras tárcsa, az asztalra rögzíthető fúrógéptartó.

Ajánlott irodalom:

Polírozás
Garageblog
Carstyling

Ezeket átolvasva, böngészgetve kaptam kedvet, tanultam meg dolgokat, lestem el fogásokat, segédeszközöket hogy mikre lehet szükségem a feladat során.
Remélem tudtam némi segítséget nyújtani a dolog iránt érdeklődőknek, némi kedvet csinálni a kihíváshoz, s lerövidíteni a keresgélésre szánt időt legalább.

  Marczin Róbert - 2009. 05. 02.

Fórum

Partnereink

Közelgő találkozók

Képek


  • kalAndor

  • TOM126

  • Brumi
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés