Fiat126.hu - 2017. Szeptember 26. Kedd, Jusztina napja van.
 

Cikkek - Hogyan 900-asítsunk



Nagy vonalakban megpróbálom összeszedni, hogyan is zajlik a kisautó 650-ről történő upgrade-je 900-ra.

Először is jó, ha van két lökött már a társaságban, egy akinek már van ilyenje, és még egy aki meg szeretne ilyet még rajtad kívül is. Esetemben Baz és Imi voltak az előbbiek, és KG az utóbbi. Kell az, hogy vigyen egy-egy kört néha valamelyik, hogy hallja az ember az élménybeszámolókat, a gyorsulási eredményeket, az alázásokat, lássa a készített videókat, stb. Nem kell az hogy hallja a delikvens, hogy néha sok vele a szívás, hogy rendőr bácsik előszeretettel szednek ki a sorból csak amiatt mert feltűnik, hogy jobban harap a kisgép, mint bármelyik másik autó 1000-1200 ccm-ig.
Ha ezek a megindító dolgok már megvannak, megvoltak, akkor érdemes elagyalni azon, hogy megéri-e bődületes nagy pénzeket belefektetni ebbe a dologba. (Majd ezt a gondolatot gyorsan el is kell vetni, mert épp eszű ember nem áll meg a kerekes kút előtt, és annak a peremére kirakott 20.000-eket nem fújja bele teli tüdővel a vízbe...)
Szóval nem szabad gondolkodóba esni azzal kapcsolatban, hogy vajon meg fog-e térülni valaha a befektetett pénz, idő, energia, stb. Aki így akar neki vágni az már most felejtse is el az egészet. Aki ezek felett át tud siklani, az olvassa tovább nyugodt szívvel. ;)

Első körben kell egy megfelelő ember a megfelelő helyen, aki képes arra, hogy leüljön az emberrel beszélgetni a felmerült ötletével kapcsolatban mely szerint megbízhatóbb, erősebb motort szeretne építeni a kisautójába. Finoman érdemes közölni hogy mi miatt szeretné véghez vinni ezt az ötletét, mi miatt szeretne bele nagyobb, terhelhetőbb motort, (De lehetőleg ne azzal érveljen, hogy Suzukikat szeretne gyalázni a lámpáknál...)
Az ember akivel beszélgetünk jó ha a Közlekedési Felügyeletnél dolgozik, és látott már esetleg hasonló dolgot, esetleg más típusú autónál, és tudja hogy mi a dolgok menete, és mennyi az esélyünk minderre. (Olyan ember nem jó erre a feladatra, aki látott már olyat, aki beszélt olyannal, akinek van egy ilyen ismerőse... A haverod haverjának az öccsét is jobb ilyenkor elfelejteni, mert akkor esik pofára az ember ilyen esetben, amikor már nem is számít rá...)
Ha emberünk rábólint, hogy életképes az ötlet, lehet agyalni tovább, mi is legyen a következő lépés.
Második körben kell egy okleveles autó gépész-technikus tervező mérnök (azt hiszem ez a pontos meghatározása), aki beadhat ilyen terv-dokumentációt a Közlekedési Felügyelethez, amely részletesen tartalmazza az autó átépítésének egyes mozzanatait, a beépítendő motor adatait, a tartó-szerkezeti elemek tervrajzát, a csavar kötéseket, a hegesztéseket, stb. És persze ő az aki a terv-dokumentációt elkészíti a kisautó átépítéséről.
Harmadik körben kell egy (végzettségét tekintve) hivatalos autó-szerelő, aki a beépítési munkálatokat elvégzi, valamint az átalakításhoz ő is a nevét adja, mint az előbb említett másik két úri ember.
Ha ezek biztosan megvannak már, és időközben a beépítendő motorunk is megvan (valamint a hozzá tartozó szükséges dokumentumok - számla, bontási igazolás, származási papír, stb. - ) amiről jó tudni, hogy csak olyan motor lehet, amit előzőleg végleg kivontak már a forgalomból, ugyanis csak ilyen motor építhető be az átalakítás során. (Mondom mindezt az akkori szabályok alapján - ami sajna kiegészült mára: "Csak olyan motor kerülhet beépítésre az átalakítás során, amellyel valaha is szerelték az adott autó típust gyárilag.." stb. )
Ezek után beadásra kerülhet az átalakítási kérelem a Közlekedési Felügyeletnél, melyhez csatolni kell 3 példányban a részletes terv-dokumentációt. Ennek díja emlékeim szerint 10-12.000.- között volt valahol. Ebbe az átalakítási kérelembe érdemes minél több olyan dolgot beleírni, amit szeretnénk az autón átalakítani. Pl.: 12"-os kerekek helyett 13"-os kerekek, sport ülések, sport kormány, 3-4-5-pontos biztonsági övek, nyomtáv szélesítés, stb. Ugyanis így csak egyszer kell kifizetni az átalakítási kérelem díját, nem kell külön-külön beadni kérelmet mindenre.
Ha ez megtörtént, emlékeim szerint 60 nap áll rendelkezésükre, hogy a beadott kérelmet elbírálják így vagy úgy. Ennyi idő alatt kézhez kell kapnunk az átépítésről szóló határozatot, melyben fel van sorolva az engedélyezett átalakítás, valamint a nem módosítható a dolgok. ( "átépítés során nem módosulhat a gépjármű fék rendszere, nem változhat a kocsiszekrény felépítése, stb.").  Valamint benne van az is, hogy mennyi idő áll rendelkezésünkre az átalakítás időtartamát tekintve. Fel van tüntetve a határozat lejártának ideje, ami után már nem fogadják el az átépítést, eddig az időpontig az autónak meg kell jelennie a műszaki vizsgán. Műszaki vizsgára csak úgy vihető az autó, ha van érvényes zöldkártyája. Zöldkártyát elvileg csak hivatalos, forgalmival rendelkező autóra adnak ki, de az átalakítási kérelem, pontosabban határozat alapján állíthat ki az állomás egy tanúsítványt, mely szerint a beépítésre került motor emissziós értékei, stb, megfelelőek.
Amikor az autó a műszaki vizsgára megy, minden olyan dolognak benne kell lennie, amire anno a kérelmet megadták, mindazt a vizsga állomáson be kell mutatni, minden be, illetve felszerelt dologról, kiegészítőről műbizonylattal kell rendelkezni. (kormány, ülés, öv, nyomtáv, szárny, stb.) Ha ezek megvannak, lehet izgulni, hogy elnyeri-e a tetszésüket az átalakított járgány, megfelel-e a kritériumoknak, vagy visszadobják az egészet.
Nekem ilyen szempontból óriási szerencsém volt, mert csodájára járt az egész vizsga állomás az autónak, és sok elismerő pillantást, dícsérő szavakat gyűjthettem be azok helyett is, akik akkor nem lehettek ott velem, de mégis nagy segítségemre voltak az átépítés során.
Amire nagyon érdemes még odafigyelni az átépítés közben, hogy mindez ne menjen a baráti kapcsolatok rovására még akkor sem, amikor folyamatosan a hullám völgy legmélyén érezzük magunkat hetek óta... Ők nem tehetnek róla, magunknak kerestük ezt a kihívást, ezt a problémát.
Viszont felemelő élmény volt kiállni vele a vizsgasorról, és mint hivatalosan is 900-as tulajként porig alázni az első körlámpás tuningeres Zsiguli tulajt lámpától, lámpáig... ;)

Remélem segítettem.
Ha közben még beugrik valami, akkor később kiegészítem.
Sok sikert!

                                                                                                 Marczin Róbert - 2008. 03. 01.

Fórum

Partnereink

Közelgő találkozók

Képek

  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

  • Gyuszi
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés