Fiat126.hu - 2017. November 23. Csütörtök, Kelemen, Klementina napja van.
 

Cikkek - Fényszórók relézése



Kezdetek:

Sok kispók szenved (a sofőr pedig még jobban) a haloványan világító fényszóróktól. Ennek több oka is lehet: rossz beállítás, elrozsdált, mattult foncsor, vagy kevés az izzókra jutó feszültség. Régebben a kóklerek ezeket a problémákat egy egyszerű H4 -es izzóval „oldották meg”, ami alapesetben többet ártott, mint használt. Először a fényváltó kapcsoló megy tönkre...

Miért is kell a relézés:
A relézés leveszi a terhelést a szűk keresztmetszetű kapcsolókról, és megküldi az izzóknak a nekik kijáró 13-14V feszültséget, így jó esetben látni fogunk a sötétben, és a fényváltó kapcsolónk sem fog az örök vadászmezőkre távozni.

Nézzük meg, hogy működik a világításunk alaphelyzetben. A könnyebb szemléltetés végett készítettem egy egyszerűsített kapcsolási rajzot. Áramunk a kép bal oldaláról indul az akkumulátortól, eljut a gyújtáskapcsolóig, onnan a világításkapcsolóig, onnan a fényváltó kapcsolóig, aztán a biztosítótáblához, majd az izzókhoz. Ez alapból több méter, változó keresztmetszetű vezeték, 3 kapcsoló, 4+2 biztosíték. Minden adott, hogy az elöregedett vezetékeken, sarukon több Volt feszültség essen, és a probléma máris fennáll.



 Megoldás:
A megoldás egyszerű, reléket hívunk segítségül, amelyeket közvetlenül a fényváltó kapcsoló után, tehát a biztosítótábla elé kötünk be.

Mire lesz szükség:
-2db 5 kivezetéses fényszórórelére, 20A (lábkiosztás: 30, 87, 87, 85, 86)
-2m 2mm -es rézvezetékre
-10-12db jó minőségű csúszósaru (az 5Ft/db áron kapható nem számít jó minőségűnek)
-10-12db csúszósarura húzható védőhüvely
-sarufogó
-lengőbiztosíték


 Elkészítés, élesztés:

Először a tompított relét fogjuk bekötni, amely a következőképpen néz ki:
-85: test

-86: E jelű biztosítékról lehúzott vastag szürke - piros vezeték
-87(1): akkumulátorról hozott +

-87(2): a reflektor relé 87(2) pontjával összekötni

-30: E jelű biztosítékra (az előző szürke - piros vezeték helyére).


Reflektor relé:

-85: Test
-86: C jelű biztosítékról lehúzott vastag kék vezeték
-87(1): üres

-87(2): tompított relé 87(2) pontjával összekötve
-30: C jelű biztosítékra (az előző kék vezeték helyére).


Figyeljünk oda a relék lábkiosztására, 87 nem egyenlő 87a-val.
Manapság könnyebb beszerezni a 30, 87a, 87, 85, 86 lábkiosztású reléket, ennek a bekötése a következőképp alakul:

Tompított relé:
-85: test
-86: E jelű biztosítékról lehúzott vastag szürke-piros vezeték.
-87: akkumulátorról hozott +
-87a: üres
-30: E jelű biztosítékra (az előző szürke-piros vezeték helyére).

Reflektor relé:
-85: test
-86: C jelű biztosítékról lehúzott vastag kék vezeték.
-87: akkumulátorról hozott +
-87a: üres
-30: C jelű biztosítékra (az előző kék vezeték helyére).


  Honnan vigyünk akku pluszt?
A kóklerek sokszor simán leveszik az „A” biztiről. A célunkat részben így is elérjük, a kormánykapcsolót megkíméljük, de az izzókra így aligha kerül több feszültség. Én közvetlenül a pozitív akkusaru utáni toldást választottam, és a sarut megbontva elhoztam egy 2 -es rézdrótot a relékhez, közbeiktatva egy lengőbiztosítékkal. Emiatt, valamint az új vezetékek miatt nem fog fennállni akkora feszültségesés, mint az első esetben.
 



Ha mindent jól csináltunk, akkor nincs más dolgunk, mint örülni a megnövekedett fényerőnek és az örökéletű fényváltó kapcsolónak.

 

Andrei
2011.12.14.

Fórum

Partnereink



 

Képek


  • Buster17

  • evasara
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés