Fiat126.hu - 2017. Szeptember 24. Vasárnap, Gellért, Mercédesz napja van.
 

Cikkek - E85 Kispolszkiba



Mi az az E85?

Az E85 egy viszonylag új, megújuló, környezetbarátabb üzemanyag, 85%-ban etanolt (etil-alkoholt) tartalmaz, amit mezőgazdasági terményekből (jelenleg kukoricából) állít elő egy magyar cég.

A maradék 15% sima motorbenzin, ami a hidegindítást könnyíti.
 

Az etanol jellemzői

Oktánszám: 108 (benzin: 95)

Energiatartalom: 26779 kJ/kg (benzin: 43850 kJ/kg)

Párolgáshő: 904 kJ/kg (benzin: 293-418 kJ/kg)

Tömeg: 0.84 kg/dm3 (benzin: 0.75 kg/dm3)

Levegőszükséglet égetéskor: 9kg/1kg üzemanyag (benzin: 14.7/1)

Ebből a pár sorból máris sok dolog kiderül, pro és kontra, mindkét oldalon vannak jellemzők.

Az etanol energiatartalma kb. 2/3-a a benzinének, cserébe viszont az oktánszáma 108, amivel jóval nagyobb kompressziót elbír kopogás nélkül. A sokkal nagyobb párolgáshő miatt az egész égés hidegebb, csökkentve az NOx emissziót és a motor üzemi hőmérsékletét. Cserébe kapunk egy kis hidegindítási nehézséget.

Általánosan elmondható, hogy a CO, CO2, CH emissziók is jelentősen csökkennek.

Látható még, hogy egységnyi E85 égetéséhez kevesebb levegőre van szükség, vagy ugyanannyi levegőhöz több üzemanyagra, ki hogy nézi.

És a legfontosabb, az ára. EU előirányzat, hogy a megújuló üzemanyagok jövedéki adó mentesek, ez Magyarországon kb. 100 forint árelőnyt jelent a benzinhez képest. Minél nagyobb az árkülönbség, annál jobban járunk az E85 használatával.
 

Szabad-e?

A törvény nem tiltja. Hallani/olvasni viszont olyan híreszteléseket, hogy csak hivatalosan átalakított, vagy direkt E85-re gyártott autóba szabad tölteni, máskülönben jövedéki adócsalás. Ismerjük a piros gázolaj és a sültkrumplis olaj történetét, mindegyik adócsalás volt. Megkerestem az NKH-t ezzel kapcsolatban, a mai napig nem méltattak válaszra. Ezt én úgy értelmezem, hogy nincs akadálya az E85 használatának.
 

Nem káros a motorra?

De.

De a benzin is legalább ennyire káros, elég csak összehasonlítani egy 0km-es motort egy 100 ezret futottal.

Viccet félretéve, az alkohol elegyedik a vízzel, a benzin viszont nem. Ennek eredményeképp, ha vizes benzint tankolunk, leáll az autó, ha vizes E85-öt, nem történik semmi, a motor nem veszi észre, viszont korróziót okozhat a kipufogóban és a többi, nem alumínium alkatrészben.

Másik lényeges tulajdonsága, a kosz feloldása. Egy 20-30 éves benzintankban igen sok lerakódás lehet, amit a szesz szépen felold nekünk, úgyhogy mindenki készüljön benzinszűrőkkel és tegye el tarcsiba.
 

Milyen arányban?

10% E85 tartalmú keverék használata semmiféle technikai problémát nem okoz, lényegében észrevehetetlen.

50% E85 tartalmú keveréket viszont már megérez a parányi motorunk, rángatni fog, kihagy, gáznyomásra alig történik valami, sokat veszít a gyorsulásából. Személyes tapasztalat, egy 60-nal hajtó traktort nem bírtam országúton megelőzni.

100% E85, itt a motorunk lényegében használhatatlan lesz, nem ajánlom senkinek átalakítás nélkül.
 

Átalakítás

A 21. századinak nem mondható  erőforrásunk megreformálása rendkívül egyszerű feladat.

Az első dolgunk a gyújtásállítás. Az E85 lassabban, lágyabban ég, mint a benzin, emiatt a 10 fokos előgyújtással nem tud mit kezdeni. Az 50%-os keverékkel tapasztalható rángatás, gyorsulásvesztés is ennek köszönhető.

Én személy szerint 20 fokos előgyújtással járok, ez sok erőt ad a motornak, tiszta E85 mellé ez az érték tökéletes, 50%-os keverékkel viszont néha sok. Főleg üzemmelegen, alacsonyabb fordulaton becsöröghet. Ezt mindenkinek ki kell tapasztalni, milyen előgyújtás a jó. Ugye mindegyik motorban és általában mindegyik hengerben más a kompresszió. Nagyjából 15 és 20 fok között lesz a jó érték. Ajánlott stroboszkóppal kísérletezni, hogy tudjuk, mennyi is az annyi.

Ha tisztán szeretnénk önteni a nedűt, nem elég az előgyújtást átállítani, itt már jobban hozzá kell nyúlni a motorhoz. Nevezetesen a főfúvókához. Fentebb írtam, hogy egységnyi E85 égetéséhez kevesebb levegő, vagy egységnyi levegőhöz több üzemanyag szükséges, mint benzinnél.

A gyári főfúvóka 115 századmilliméteres lyukkal rendelkezik, ez alapból egy enyhén szegény keveréket juttat a motorba. Tiszta E85-höz ezt cseréljük ki minimum 125-re. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez is elég, én egyelőre 130-assal járok, de gondolkodom a 125-ösön.
 

A többletfogyasztásról  és a pénzügyekről

Jelenleg (2010.04.11) a benzin nálunk 340 forintba kerül, az E85 240-be. Az átlagos ármozgást figyelve ez a különbség nyárra még több lesz. Ez azt jelenti, hogy 30% többletfogyasztásig előnyben vagyunk az E85-tel, ekkor 6 literről 8 literre kellene felmennie, de a tapasztalatok nem ezt mutatják. Nekem vegyes használatban 5.5 literről kb. 6.5-re ment fel, ez 18%-ot jelent. Városban 7 liter is csak 15%-os többletfogyi, azaz még mindig jóval beljebb vagyunk.

Benzinből 100 km 2040 forint, E85-ből kb. 1700. Ilyen árakkal és évi 15 ezer kilométerrel számolva ez évi 50000 forint megtakarítás, csak az üzemanyagon. Szerintem magáért beszél. 
 

Andrei, 2010.04.11.

Fórum

Partnereink

Közelgő találkozók

Képek


  • kalAndor

  • TOM126

  • Brumi
  • Hirdetés
    Hirdetés
  • Hirdetés
    Hirdetés

Hirdetés